Economie

Oad stopt pendel op Spaanse kust

Reisorganisatie Oad stopt komend seizoen met de traditionele nachtpendeldiensten naar de Spaanse kust. De trend om zich zo goedkoop mogelijk per bus naar de zonnige costa’s te laten vervoeren is definitief voorbij. Velen kiezen voor het vliegtuig of voor andere bestemmingen. Turkije is onder Nederlanders inmiddels favoriet.

Redactie economie
5 August 2004 10:32Gewijzigd op 14 November 2020 01:29

Volgens commercieel directeur J. ter Haar van Oad is het stoppen van de pendeldiensten, waarmee het Holtense bedrijf tientallen jaren achtereen groot is geworden, geen echte aderlating. Tijdens de top, begin jaren tachtig, vervoerde Oad jaarlijks 50.000 mensen naar de Costa Brava en de Costa Dorada. Nu zijn dat er nog 5000. „Die reizen hebben hun tijd gehad. Wij hebben al niet meer in grote bussen geïnvesteerd.” Oad start wel met busreizen naar de Italiaanse rivièra’s. Niet meer’s nachts, maar overdag. Tweedaagse reizen met een overnachting, maaltijden en de nodige luxe.

Uit de boekingscijfers tot 12 juli van het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) blijkt dat de gehele markt van pendelbussen naar Spanje dit jaar met 22,5 procent is ingezakt. Vorig jaar besloten nog circa 71.000 vakantiegangers met de bus naar het land af te reizen. In 2002 waren dat er ruim 98.000.

Ondanks vele geluiden over kommer en kwel als gevolg van de prijzenoorlog in de reisbranche, had de Oad Groep een prima jaar. De op twee na grootste reisorganisatie van Nederland verwacht in 2004 4 procent meer passagiers te vervoeren in vergelijking met vorig jaar. „Het gaat bepaald niet slecht”, aldus Ter Haar woensdag. Het familiebedrijf wil de komende jaren verder groeien en een toppositie innemen.

De winst zal dit jaar ongeveer gelijk zijn aan die van het vorige boekjaar (dat loopt van 1 november tot en met 31 oktober), 1 à 2 procent van de omzet. Die steeg van 645 miljoen euro naar 740 miljoen euro. De forse toename is voor een belangrijk deel te danken aan de overname van 75 Rabobank-reisbureaus (77 miljoen).

De prijzenoorlog in de reisbranche loopt ten einde, verwacht Ter Haar. „Uiteindelijk moet er toch geld verdiend worden en kun je niet reizen van 99 euro naar Turkije blijven aanbieden.” Dat land is dit jaar een vechtmarkt in de reisbranche. Het is niet alleen een favoriete bestemming, maar daarnaast zijn twee Duits-Turkse reisgiganten, Öger Tours en DTI, toegetreden tot de Nederlandse markt voor vakanties naar dit land. Oad zegt echter weinig hinder te ondervinden van de toegenomen concurrentie en zegt nog steeds marktleider voor Turkije te zijn. Het bedrijf verwacht dit jaar 140.000 tot 150.000 reizen naar dat land te verkopen, tegen 128.000 vorig jaar.

Een andere belangrijke bestemmingen is voor Oad het Caraïbische gebied. Ook daar is het bedrijf binnen Nederland marktleider. In samenwerking met Martinair verzorgt Oad het komende seizoen ook reizen naar het nog tamelijk onbekende eiland Tobago in dit gebied. Andere belangrijke bestemmingen zijn Oostenrijk, Scandinavië en Portugal. In dat laatste land wist Oad een flinke groei te realiseren, ondanks een terugval bij andere reisorganisaties.

Ter Haar denkt dat vele vakantiegangers die dachten dit jaar last-minute goedkoop een reis te boeken, toch teleurgesteld zullen zijn over hun vakantie. De last-minute boekingen waren enorm, vooral na afloop van het EK-voetbal. „Maar op het laatste moment blijkt vaak je eerste keus niet beschikbaar. Na drie tot vier weken waren er bijna geen last-minute aanbiedingen meer te krijgen.”

Bovendien blijkt volgens Ter Haar een goedkope vakantie lang niet altijd goed te bevallen. „Vakanties zijn toch een emotioneel product en voor de meeste mensen blijft het een grote uitgave. Uiteindelijk gaat het er toch om dat mensen een goede tijd willen beleven. Alleen door ook kwaliteit te bieden, houd je het vol in deze markt.”

De kracht van de Oad ligt volgens president-directeur ir. J. ter Haar, vader van de commercieel directeur, vooral de korte besluitvormingslijnen. „We zijn een Nederlands bedrijf, overzichtelijk en maken geen onderdeel uit van een ander groot concern.” Vorig jaar verzorgde Oad, dat ook een busbedrijf in Hoofddorp en een overstappunt in Beek bij Arnhem bezit, voor 702.00 mensen de vakantie.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer