Nettowinst Schuitema vrijwel gelijk
Supermarktconcern Schuitema (C1000) heeft over het eerste halfjaar een nettowinst geboekt van 21,3 miljoen euro. Dat is vrijwel gelijk aan de winst over dezelfde periode vorig jaar, toen er 21,1 miljoen euro aan zwarte cijfers werd geschreven.
Dat heeft Schuitema, waarin Ahold een belang heeft van circa 73 procent, woensdag bekendgemaakt. De omzet steeg met 1,4 procent naar 1,75 miljard euro. De detailhandelsomzet van het concern, waarin ook de inkomsten van de zelfstandige C1000-ondernemers zijn opgenomen, steeg met 1,8 procent naar 2,1 miljard euro. „Daarmee is de marktgroei van 0,6 procent overschreden”, aldus Schuitema.
Het aantal C1000-supermarkten is met 471 gelijk gebleven. Het marktaandeel van deze winkels steeg van 15,5 naar 15,7 procent, zo claimt Schuitema.
Bestuursvoorzitter J. Brouwer laat in een verklaring weten „tevreden” te zijn over de resultaten. Hij wijst vooral op het gestegen marktaandeel. „Dit is een hele prestatie in dit moeilijke economische klimaat en met de keiharde concurrentie in de supermarktbranche.” Schuitema waagt zich niet aan een winstverwachting voor 2004.