In cafés Urk en NOP werkt campagne met Bob niet
Van de vorig jaar door kroegbazen in de NOP en Urk gelanceerde campagne om geen druppel alcohol meer voor de Bob (bewust onbeschonken bestuurder) te schenken, is niet zo veel meer over.
Voorzitter J. Visser van de afdeling Noordelijk Flevoland van Koninklijk Horeca Nederland bekent een jaar na de lancering in deze regio dat de campagne in de praktijk niet werkt.
„Wie nog moet rijden, krijgt van ons geen druppeltje alcohol”, verzekerde Visser vorig jaar nog bij de aftrap van de campagne. Inmiddels weet hij beter. „In de praktijk werkt dat natuurlijk niet. Als je 400 man in je tent hebt staan, kun je nooit alles in de gaten houden.”
De campagne is inmiddels teruggebracht tot af en toe een gesprekje met dronken gasten en een paar Bob-posters aan de muur. Soms wordt er nog wel een taxi voor beschonken gasten gebeld, als ze tenminste worden opgemerkt.
Toch vindt Visser, die zelf twee uitgaansgelegenheden bezit, de campagne tegen rijden na het nuttigen van alcohol hierdoor niet mislukt. Sterker nog, hij is ervan overtuigd dat hij werkt. „Ik merk dat mensen bij mij in de kroeg de Bob-campagne goed oppakken. Er is nog steeds heel veel aandacht voor, ook landelijk. En daardoor blijft het leven onder de mensen die uitgaan. Dat kan nooit kwaad.”
De Flevolandse politie beaamt dat. „We weten gewoon dat alle aandacht voor alcohol in het verkeer nuttig is. Zeker wanneer dat in het hol van de leeuw gebeurt. Mensen worden tijdens het drinken van alcohol in de kroeg toch weer even met de neus op de feiten gedrukt”, merkt een politiewoordvoerder op.
Moeilijkheid blijft het drinken van alcohol buiten de cafés. Dinsdagmiddag nog ontdekte de politie van Urk op de Lemsterdijk een grote groep jongeren die een behoorlijke hoeveelheid bier bij zich had. Dat is in strijd met het in Urk geldende alcoholverbod. Het bier werd in beslag genomen. Een Urker pakte vervolgens een deel van de drankvoorraad en liep daarmee weg. Ook twee andere Urker jongemannen bemoeiden zich met de drankvoorraad en belemmerden de inbeslagneming.
Na het afvoeren van het bier werden in de Nieuw-Guineastraat twee Urkers (21 en 17 jaar) aangehouden wegens het belemmeren van ambtshandelingen. Later op de dag werd nog een derde verdachte, een 19-jarige Urker, aangehouden.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat, dat de Bob-campagne half december 2001 startte, noemt de landelijke campagne een „groot succes.” Zo dronken jongeren in 2002 minder alcohol dan in het jaar ervoor. Het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ) concludeerde daaruit dat de campagne een succes was.
Het concept van de Bob-campagne is in België bedacht en ontwikkeld. De campagne loopt daar al negen jaar en is een groot succes: Bob is in België bij 97 procent van de bevolking bekend, in Nederland bij 95 procent. De Bob-campagne loopt ook in Luxemburg, Frankrijk en Griekenland.