VS dreigen met meer strafmaatregelen
Spanningen in de commerciële betrekkingen tussen de VS en belangrijke handelspartners zoals de EU en Japan kunnen zich van de staalsector uitbreiden naar andere sectoren van de economie, als deze economische blokken er niet in slagen om hun economie effectief te stimuleren.
Dat zegt Amerika’s onderminister voor (internationale) handel Grant Aldonas maandag in een interview met de Financial Times. Sectoren die hiervan volgens Aldonas mogelijk schade kunnen leiden zijn de landbouw en de chipssector. „Wij hebben onze partners er allang op gewezen dat als zij er niet in slagen meer economische groei te realiseren er op den duur een onaanvaardbare ongelijkheid ontstaat in de internationale handelsbalans. Deze problematiek bestaat al lange tijd en men kan niet het geduld van de VS eindeloos op de proef blijven stellen”, aldus Aldonas.
Het is de eerste keer dat Washington de staalkwestie koppelt aan mondiale economische problemen. Volgens sommige analisten is dit slechts een uitvlucht om de verantwoordelijkheid voor de deplorabele staat waarin de Amerikaanse staalindustrie verkeert -en die voor de regering Bush vorige week aanleiding was om importheffingen af te kondigen- af te schuiven op de internationale economie. Aldonas was binnen de Amerikaanse regering overigens een van de meest fervente pleitbezorgers van importheffingen op staal om de eigen staalindustrie enkele jaren extra tijd te geven voor een hoognodige sanering.
De EU overweegt om de VS te vragen om ter compensatie van de schade die de staalimportheffingen veroorzaken de heffingen op andere producten te verlagen. Aldonas wijst dit af. Hij vindt dat Brussel eerst de behandeling van het conflict door de Wereldhandelsorganisatie (WTO) in Genève moet afwachten.
Overigens dreigen er nieuwe handelsspanningen tussen Washington en Brussel, als de EU-ministerraad morgen zou beslissen om Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen extra te belasten en hun landingsrechten eventueel te beperken. Europese luchtvaartmaatschappijen beschuldigen de Amerikanen namelijk van concurrentievervalsing. De miljardensteun die de zwaar getroffen Amerikaanse luchtvaartsector vorig jaar kreeg na de septemberaanslagen zouden Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen nu gebruiken om hun prijzen te drukken. Verschillende EU-lidstaten pleiten voor tegenmaatregelen om de Europese luchtvaartmaatschappijen hiertegen te beschermen.