Grote invloed raffinagecapaciteit op benzineprijs
De prijzen aan de benzinepomp zullen de komende maanden niet snel dalen. Als de lidstaten van de Organisatie van Olie–Exporterende Landen (OPEC) er al in slagen extra olie op te pompen, dan vormt de beperkte raffinagecapaciteit een groot knelpunt.
Grootverbruikers als de Verenigde Staten en Europa moeten op de brandstofmarkt concurreren met de snelgroeiende economieën van China en India. Deze Aziatische landen hebben meer en meer benzine en diesel nodig om hun in hoog tempo groeiende wagenparken op de weg te houden.
„De afgelopen jaren is er veel geïnvesteerd in raffinaderijen in groeimarkten zoals Azië en tegelijkertijd zijn Europa en de VS minder zelfvoorzienend geworden." Dat zegt energiedeskundige prof. C. van der Linde van het instituut Clingendael.
Oliemaatschappijen raffineren benzine en diesel het snelst uit lichte laagzwavelige ruwe olie. De OPEC–lidstaten, die samen goed zijn voor 40 procent van de wereldproductie, leveren voornamelijk zware hoogzwavelige ruwe olie. Deze zware olie moet tweemaal geraffineerd worden om eenzelfde hoeveelheid autobrandstof te produceren.
„Een toename van de olieproductie van de OPEC–landen hoeft bij krappe raffinagecapaciteit niet te leiden tot een groter aanbod van autobrandstoffen", zegt Van der Linde.
De VS verbruiken 45 procent van alle autobrandstof ter wereld, maar de Amerikaanse vraag overstijgt de eigen productie. Daarom moeten de Amerikanen hun autobrandstof uit het buitenland betrekken. Die zucht naar benzine groeit bovendien, door de toename van het aantal terreinwagens en kleine busjes met een hoog brandstofverbruik.
Door de strengere Amerikaanse milieuwetgeving verdwenen eind jaren tachtig de kleine zelfstandige raffinaderijen. Tegelijkertijd is de bouw van nieuwe olieraffinaderijen lastiger geworden. Het opzetten van een raffinaderij is door de strikte milieuregels een zeer kostbare aangelegenheid geworden.
In China stijgt de vraag naar autobrandstof en andere olieproducten sterk. „De raffinagecapaciteit past daar niet bij de grote behoefte aan verschillende olieproducten. Daarom is China zeer geïnteresseerd om zelf al die producten te kunnen raffineren uit ruwe olie", aldus Van der Linde.
De bestaande raffinaderijen maken overuren om te voldoen aan de grote vraag naar autobrandstof. „De raffinaderijen in Rotterdam doen momenteel goede zaken", zegt Van der Linde. Zij verwacht dat Europa, waar traditioneel veel diesel wordt verbruikt, meer diesel zal gaan importeren.