Opinie

Eurocommissaris Kroes

De vroegere minister van Verkeer en Waterstaat Neelie Kroes wordt de nieuwe Nederlandse eurocommissaris. Daarmee is een eind gekomen aan een aantal maanden van onzekerheid. Begin mei liet Bolkestein weten dat hij niet in was voor een nieuwe termijn. De liberale politicus, inmiddels de zeventig gepasseerd, vond het tijd om ermee te stoppen.

4 August 2004 11:42Gewijzigd op 14 November 2020 01:29

De VVD had meteen een nieuwe kandidaat beschikbaar. Het mag dan zijn dat Neelie Kroes vijftien jaar geleden over het reiskostenforfait in botsing kwam met haar partij (waardoor het tweede kabinet-Lubbers ten val kwam), daarmee is haar rol in de liberale partij niet uitgespeeld.

Zo heeft zij zich de laatste jaren beijverd om meer vrouwen in de VVD naar voren te schuiven. De Somalische Hirsi Ali, die inmiddels al heel wat opschudding veroorzaakte, is een van haar vondsten. Het lukte haar zelfs om die bij de PvdA weg te halen.

Het is aannemelijk dat haar vrouw-zijn ook een rol gespeeld heeft in de strijd om de Nederlandse post in de Europese Commissie. De nieuwe voorzitter, Barroso, wil minstens acht vrouwen in zijn team opnemen. Dat was goed voor zijn progressieve imago. Met Neelie Kroes komt hij precies op dit aantal uit.

Terwijl de VVD ervan uitging dat eurocommissaris Bolkestein door een partijgenoot zou worden opgevolgd, was dat voor het CDA lang niet vanzelfsprekend. Vandaar dat ook de namen van minister Veerman en oud-minister Ruding circuleerden.

Voor de verhoudingen in de coalitie kan het echter geen kwaad dat nu de keuze op Kroes gevallen is. Het CDA, dat ook de minister van Buitenlandse Zaken levert, heeft al meer internationale posten veroverd.

De grootste regeringspartij moet er altijd voor zorgen dat haar kleinere partners ook af en toe in de prijzen vallen. Met een miskende en gefrustreerde regeringspartner is het moeilijk samenwerken.

Minstens even belangrijk als de discussie over de Nederlandse kandidaat, was die over de portefeuille. Nederland beschouwt zichzelf toch als een land van een andere orde dan Denemarken, Letland of Slowakije. Daarom wilde het een zware portefeuille in de wacht slepen.

Waarschijnlijk is dat wel gelukt, ook al vanwege de vrouwelijke kandidaat met wie Den Haag kwam. Straks zal blijken of het echt zo is. De transportportefeuille geldt binnen de Europese Commissie zeker als zodanig. Onmiskenbaar is dat ook een terrein waarmee oud-minister Kroes (al van huis uit) vertrouwd is.

Dat zij als 63-jarige nog voorgedragen wordt als eurocommissaris sluit ook mooi aan bij het regeringsbeleid om ouderen langer te laten doorwerken. De ministers Bot en Brinkhorst, allebei de 65 gepasseerd, zijn daar evenzeer voorbeelden van. Wat dat betreft fungeren zij als rolmodel.

Strikt genomen is het niet de taak van een eurocommissaris om de Nederlandse belangen in Brussel te behartigen. Maar in de praktijk geldt dat een sterke commissaris daar tussen de bedrijven door wel een steentje aan kan bijdragen als dat nodig is. Nederland heeft grote belangen in de transportsector. Wat dat betreft is er van Neelie Kroes het een en ander te verwachten.

****** Einde van alle 5 blokken * Tekst past * Tekst past

Meer over
Commentaar

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer