Nederlander snackt en snoept meer
De Nederlander snackt en snoept steeds meer. Het afgelopen jaar werd ruim 2,6 miljard euro aan chocolade, koekjes en chips uitgegeven. Dat is 50 miljoen euro meer dan in 2000.
Dit blijkt uit cijfers van het Studiecentrum Snacks en Zoetwaren die zaterdag zijn gepubliceerd. Alle snacks leggen het af tegen het ouderwetse koekje. Biscuit, banket en snijkoek zijn populairder dan chocolade, een hartige snack of suikerwerk. Koeken, cake en banket hebben een marktaandeel van ruim 30 procent.
Suikerwerk, zoals drop, kauwgom en zuurtjes, is goed voor een kwart van de consumptie. Op de voet gevolgd door hartige hapjes (24 procent) als pinda’s en chips. Hekkensluiter is chocolade, met een zogenoemde maagaandeel van 20,4 procent.
Per hoofd van de bevolking wordt er 31 kilo van al het lekkers naar binnen gewerkt. In Nederland heeft de consument de keus uit meer dan 15.000 verschillende snackproducten. Van alle uitgaven aan voedings- en genotmiddelen gaat 9 procent naar snacks en snoep.