Weinig animo voor andere energieleverancier
Slechts 90.000 Nederlandse huishoudens en kleine bedrijven (1,3 procent) zijn de afgelopen maand overgestapt op een ander elektriciteits-
bedrijf. Circa 27.000 huishoudens (0,4 procent) hebben een andere gasleverancier genomen.
Ongeveer 150.000 elektriciteitsklanten hadden hun overstap al voor 1 juli aangevraagd. In totaal zijn nu 240.000 stroomgebruikers (3,4 procent van de 7.000.000 klanten) en 36.000 gasafnemers (0,5 procent van de 7.000.000 gasafnemers) overgestapt.
Dat blijkt uit maandag gepresenteerde cijfers van brancheorganisatie Energiened. De liberalisering van de elektriciteits- en de gasmarkt voor kleingebruikers gaat in een lager tempo dan was voorspeld. De energiesector verwachtte aanvankelijk dat na de opening van de markt op 1 juli maandelijks 2 procent van de stroomklanten en 1 à 2 procent van de gasgebruikers zouden overstappen.
Het percentage overstappers blijft ver onder de kritische grens van 5 procent die de energiebedrijven aankunnen. Volgens Energiened deden er zich bij de leveranciers en de netbeheerders geen grote administratieve problemen voor bij het overzetten van klanten. De extra medewerkers die achter de hand werden gehouden om problemen op te lossen, zijn in juli beperkt ingezet.
Energiebedrijf Essent verliest sinds 1 juli per dag zestig tot negentig huishoudens aan andere energiebedrijven. Met 2,4 miljoen huishoudens heeft Essent ongeveer eenderde van de energiemarkt in handen. Nuon, dat 2,8 miljoen klanten heeft, en energiebedrijf Eneco willen niet zeggen hoeveel klanten er wekelijks vertrekken.
Sinds half mei konden klanten al aangeven of ze per 1 juli over wilden stappen op een ander energiebedrijf. De afgelopen drie jaar was de vrije keuze voor de consument beperkt tot de markt voor groene, milieuvriendelijk opgewekte stroom. Ruim 2,5 miljoen klanten stapten over op groene stroom, slechts 450.000 van hen stapten daarvoor over naar een andere leverancier.
Sinds 1 juli is het gratis nationaal storingsnummer gas en stroom operationeel (0800-9009). Gedurende de maand juli is het nummer 44.000 keer gebeld, dat is gemiddeld 1420 keer per dag. De verwachting is dat het nummer uiteindelijk gemiddeld 2500 keer per dag wordt gebeld. Dat dit aantal nu nog niet wordt gehaald, komt doordat nog niet alle storingsmeldingen via het nationaal storingsnummer gas en stroom worden gedaan, maar in sommige regio’s ook nog rechtstreeks aan netbeheerders worden gemeld.
Deze eerste periode gebruiken de netbeheerders vooral om de prestaties van het nummer kritisch te volgen en waar nodig aanpassingen te doen. Dit is in juli op enkele punten gebeurd. De netbeheerders zijn tot dusver tevreden over de werking van het storingsnummer.
Dankzij het nummer wordt ook onnodig tijdsverlies voorkomen. Het helpt storingen zo snel mogelijk op te lossen. Het nationaal storingsnummer gas en stroom is een initiatief van EnergieNed Federatie van Energiebedrijven in Nederland.