’Nieuwe vrachtwagens dreigen te ‘stranden’’
Duizenden nieuwe vrachtauto’s en bussen in Nederland dreigen niet de weg op te mogen wegens problemen met de ‘slimme tachograaf’, waarschuwen verschillende transportorganisaties. Het apparaat dat rijtijden bijhoudt moet volgens nieuwe Europese eisen verplicht worden gebruikt, maar de bijbehorende zogeheten werkplaatskaarten zijn niet op tijd klaar. Het bedrijf Kiwa Register, dat die kaarten mag leveren, denkt dat het niet zo’n vaart zal lopen.
Nieuwe vrachtauto’s en bussen die na 15 juni een kenteken krijgen, moeten een nieuwe versie van de tachograaf aan boord hebben. Kiwa, dat van de overheid de opdracht kreeg om de tachograafkaarten te leveren, meldde onlangs dat er vertraging was ontstaan. De kaarten kunnen pas op 15 mei geleverd worden.
Dat is volgens de transportorganisaties een probleem, omdat de kaarten nodig zijn voor het ijken van de tachografen. Om die reden zouden ze al op 15 maart verkrijgbaar moeten zijn.
TLN, evofenedex, RAI Vereniging en BOVAG roepen de overheid op in Europa te pleiten voor meer flexibiliteit bij de invoering van de slimme tachograaf. Zo zouden er voorlopig geen boetes opgelegd moeten worden voor rijden in een nieuwe vrachtauto met een oude tachograaf. Kiwa benadrukt echter dat vrachtwagens die voor 15 juni op kenteken gezet worden, gewoon nog van een oude tachograaf mogen worden voorzien.