Carrefour haalt broekriem verder aan
Het Franse supermarktconcern Carrefour gaat nog steviger snijden in de kosten. Het bedrijf rekende er eerder op in 2020 structureel circa 2 miljard euro zuiniger te opereren. Dat doel werd bij de publicatie van de jaarcijfers met 800 miljoen euro opgevoerd.
Afgelopen jaar werd al voor ruim 1 miljard euro in de uitgaven gesneden. De reorganisatie, vooral bij de Franse winkels, drukte het voorbije jaar duidelijk op de resultaten. De operationele winst van Carrefour daalde op jaarbasis met 3,4 procent tot 1,9 miljard euro. De sterke prestaties in Brazilië waren niet voldoende om de extra kosten die in Frankrijk werden gemaakt te compenseren. Op de thuismarkt daalde de operationele winst met 43 procent tot 466 miljoen euro.
Carrefour zegt de eigen winkelportefeuille nadrukkelijk tegen het licht te houden en waar nodig te zullen snijden in vloeroppervlakte. Daarnaast wil het bedrijf dit jaar en volgend jaar voor 500 miljoen euro aan niet-strategisch vastgoed verkopen. Verder zet de keten vol in op het openen van duizenden zogeheten gemakswinkels. Daarvan moeten er in drie jaar tijd nog eens 3000 worden geopend.