0.0 geeft impuls aan Heineken-verkopen
Bierbrouwer Heineken heeft afgelopen jaar met name met bier van zijn eigen merk goed geboerd. Volgens topman Jean-François van Boxmeer betekende de groei met bijna 8 procent de beste prestatie van het merk Heineken in ruim tien jaar tijd, geholpen ook door de 0.0-variant die inmiddels in 38 landen beschikbaar is. Exacte verkoopcijfers van 0.0 gaf Heineken niet.
Heineken kende als geheel een volumegroei van 4,2 procent wereldwijd. In alle regio’s waar het bedrijf actief is werd meer bier verkocht. Al met al zorgde dat voor een netto-omzet van 22,5 miljard euro. De operationele winst (beia) steeg met dik 6 procent tot 3,9 miljard euro. Stijgende kosten werden daarbij gecompenseerd door hogere prijzen en besparingen.
Van Boxmeer benadrukt dat de operationele winstmarges wat minder waren. Dit kwam onder meer door stijgende grondstofprijzen, wisselkoerseffecten en inspanningen die Heineken doet om de recent overgenomen activiteiten in Brazilië te stroomlijnen.
In China, waar Heineken eerder een miljardendeal tekende met CR Beer, wacht de brouwer nog altijd op goedkeuring van de autoriteiten. Van Boxmeer rekent nog in het eerste halfjaar groen licht te krijgen. Heineken nam voor 1,9 miljard euro een groot belang in de grootste brouwer van China. In de praktijk betekent dat dat Heineken zijn bezittingen in China verkoopt aan CR Beer en dat die onder licentie bier van Heineken aan de man brengt.
Vooral bij de distributie van bier loopt Heineken nu op tegen de grenzen. „Eigenlijk zijn wij maar in 1 provincie duidelijk aanwezig”, aldus Van Boxmeer. Volgens hem liggen er voldoende kansen voor beide bedrijven in China.
Voor dit jaar rekent Heineken op een operationele winstgroei van 4 tot 6 procent. De brouwer waarschuwt evenwel voor de huidige economische omstandigheden. Ook kosten voor grondstoffen en logistieke kosten zullen hoger uitvallen. Heineken zal aanhoudend op de kosten letten en met initiatieven komen om productiever te werken.
Heineken verwacht verder dit jaar circa 2 miljard euro te investeren in de eigen bedrijfsvoering, installaties en eigendommen. Dat is iets meer dan dit jaar. Eventuele overnames sluit Heineken niet uit. Het belangrijkste voor de brouwer blijft duurzame groei van de eigen merken.