Consument bakt 55 miljoen broden
AMSTERDAM (ANP) - Zelf broodbakken met de broodbakmachine wint aan populariteit. De consument bakt jaarlijks 55 miljoen broden met de broodmachine, blijkt uit een steekproef van onderzoeksbureau Trendbox uit Amsterdam onder ruim 1100 Nederlanders. De hang naar huiselijkheid en gezelligheid komt volgens Trendbox steeds nadrukkelijker in beeld.Uit het onderzoek komt naar voren dat 9 procent van de ondervraagden de broodbakmachine minimaal twee keer per week gebruikt. In 2003 gebruikten 2 procent van de huishoudens de broodbakmachine twee keer per week. Het blijft daarbij niet alleen wit of bruin brood, gezien de kant-en-klare mix voor brood met gedroogde tomaten en parmezaanse kaas in de schappen van de supermarkt.
In het onderzoek zijn de zelfbakkers die zonder machine bakken niet meegenomen. Daarom spreekt Trendbox met 55 miljoen broden nog van een conservatieve schatting. Volgens Trendbox heeft de ontwikkeling vooral te maken met de trend dat mensen terug willen naar zekerheid en geborgenheid. „De broodbakmachine past daarmee precies in het gat tussen het ambachtelijke (af)gebakken brood van de bakker en het gehannes met meel en gist in de eigen oven”, aldus Trendbox in een toelichting op het onderzoeksresultaat.
De Nederlandse Brood- en banketbakkers Ondernemers Vereniging (NBOV) in Gouda schrikt niet van de ontwikkeling. „Het is de nostalgie die op een gegeven moment een rol speelt. Dan willen mensen graag zelf actief zijn in het broodmaken”, aldus algemeen secretaris T. Volkerie van de NBOV.
Ondertussen is het aantal ambachtelijke brood- en banketbakkers de afgelopen jaren flink gedaald. In 1980 waren er in Nederland nog 5000. Dat aantal is de laatste jaren geslonken tot circa 2500. Zo’n 70 procent van de huishoudelijke broodaankopen loopt via de supermarkt.
De Stichting Echte Bakkersgilde kondigde kortgeleden aan in te gaan spelen op de populariteit van de broodmachines. Ze komt daarom met speciale mixen op de markt die bij de bakkers verkrijgbaar zijn.