Inspectie laat toestel DCA niet vertrekken
Passagiers van de Antilliaanse luchtvaartmaatschappij Dutch Caribbean Airlines (DCA) zijn woensdagavond op Schiphol gestrand omdat de Inspectie Verkeer en Waterstaat geen toestemming voor vertrek gaf.
Reden hiervoor is dat het vliegtuig, dat DCA least van het Servische Jat Airlines, geen bepantserde cockpitdeur heeft. Dit meldde de directie van DCA.
Kogelvrije cockpitdeuren zijn sinds vorig jaar verplicht op alle intercontinentale vliegtuigen. Dit naar aanleiding van de terroristische aanslagen in New York op 11 september 2001. Het Servische toestel voldoet niet aan die eis en mag dus niet vertrekken van Schiphol, zo bevestigde ook de Antilliaanse minister Omayra Leeflang (Verkeer en Vervoer).
„Samen met de Directie Luchtvaart van de Antillen is nog geprobeerd de Nederlandse Rijksluchtvaartdienst op andere gedachten te brengen, maar dit is niet gelukt”, aldus de minister woensdag. „Ze maken geen enkele uitzondering.”
Traditiegetrouw reizen deze circa 300 studenten tegelijkertijd en krijgen in Nederland een kennismakingsprogramma voordat de studenten elk naar hun studiestad vertrekken. Leeflang zegt dat alles in het werk wordt gesteld om de jongeren binnen enkele dagen alsnog te kunnen laten reizen. „Maar ik geef toe dat het er niet hoopvol uit ziet”, aldus Leeflang.
De nieuwe luchtvaartmaatschappij Dutch Caribbean Exel zegt pas op zijn vroegst maandag plaats te hebben en de gesprekken met de KLM hebben ook niets concreets opgeleverd, zegt de minister. „Het is hoogseizoen en alles zit vol.”
De noodlijdende luchtvaartmaatschappij DCA heeft al lange tijd problemen. Sinds de samenwerking met het Belgische Sobelair in januari werd beëindigd ging het met de transatlantische vluchten snel bergafwaarts. De maatschappij ging op zoek naar een nieuwe partner maar kwam niet verder dan korte samenwerkingen met maatschappijen als Air Holland, Air Atlanta Icelandic, Royal Jordanian, My Travel Airways en Air Luxor uit Portugal.