Inspectie: fraude tachograaf steeds slimmer
Fraude met de tachograaf, het apparaatje dat in vrachtwagens bijhoudt of de chauffeur niet te lang achter het stuur zit en voldoende pauze houdt, neemt steeds geavanceerdere vormen aan. Dat meldt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), die daardoor moeite heeft met de handhaving.
Om de regels rond rij- en rusttijden te omzeilen wordt bijvoorbeeld geknoeid met printplaten en software. Vaak is uitgebreid onderzoek nodig om dat aan het licht te brengen. De nieuwste vormen van fraude zijn zo moeilijk te traceren, dat de ILT zegt te twijfelen of de tachograaf nog een betrouwbaar handhavingsinstrument is. De straffen voor fraude staan bovendien „niet in verhouding tot de winst die criminelen met de manipulaties behalen”.
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) noemt de conclusies van de ILT zorgwekkend. „Fraude kan leiden tot slechtere arbeidsomstandigheden voor chauffeurs, een vermindering van de verkeersveiligheid en een verstoring van het gelijke speelveld.”
Omdat tachograaffraude niet ophoudt bij de grens, moet de aanpak ervan vooral „op Europees niveau” plaatsvinden, aldus Van Nieuwenhuizen. Maar ook op nationaal niveau wordt volgens haar gewerkt aan een hardere aanpak van monteurs, transportbedrijven en chauffeurs die de regels overtreden. Zo kijkt de minister of het mogelijk is vergunningen van fraudeurs in te trekken.