Reorganisatie bij Vice Media
Het Amerikaanse mediaconcern Vice Media schrapt 250 banen, oftewel een tiende van zijn personeelsbestand. Daarmee is er opnieuw een grote mediapartij die zich genoodzaakt ziet om in te grijpen in verband met teruglopende advertentie-inkomsten. Onlangs werden er ook al reorganisaties aangekondigd bij onder meer BuzzFeed, Huffington Post en Gannett, uitgever achter de krant USA Today.
Vice begon in 1994 als een punkmagazine in Canada. Inmiddels is het bedrijf actief in tientallen landen. Daarmee is Vice naar eigen zeggen het grootste mediamerk ter wereld met een focus op jongeren. Bij de nieuwe reorganisatie is het de bedoeling dat Vice niet meer per land word ingedeeld. In plaats daarvan komt er een bedrijfsstructuur waar thema’s en onderdelen internationaal worden geregeld.
Nog maar iets meer dan een week geleden kondigden BuzzFeed, Verizon Media, eigenaar van Huffington Post, en Gannett fikse ingrepen aan. Bij elkaar opgeteld verdwenen hierdoor zo’n duizend journalistieke banen.