Unilever waarschuwt voor uitdagende markt
Consumentengoederenconcern Unilever verwacht dat de marktomstandigheden dit jaar „uitdagend” blijven. Dat zei topman Alan Jope bij de presentatie van de jaarcijfers.
Dat komt onder meer door het afnemende consumentenvertrouwen in opkomende markten, vooral in Latijns-Amerika. Grote markten als Brazilië en Argentinië zijn door recessies getroffen, waarbij Argentinië bovendien last had van hyperinflatie. De verkopen in dat land daalden dan ook. In het vierde kwartaal toonde de Argentijnse markt wel wat herstel.
De handelsoorlog had weinig effect op de prestaties van Unilever. Volgens Jope blijven de verkopen van consumentenproducten in China nog stabiel. In het Aziatische land groeide Unilever nog hard, vooral in provinciesteden. Verder zet Unilever in China veel producten af via online verkoopkanalen. Ook India was een groeimarkt voor het bedrijf.
In de ontwikkelde markten in het Westen werden vooral veel ijsjes verkocht vanwege het warme weer. De prijs van die lekkernij stond in Noord-Amerika dan weer onder druk door veel concurrentie. Ook de dressings hadden daar last van.
De onderliggende omzetgroei kwam afgelopen jaar uit op 2,9 procent, aanzienlijk minder dan de 3,5 procent van een jaar eerder en minder dan kenners hadden voorzien. Als de halverwege vorig jaar verkochte spreads-divisie niet meer wordt meegerekend, was de onderliggende omzetgroei 3,1 procent.
De omzet kwam als geheel uit 51 miljard euro. In 2017 zette Unilever nog 53,7 miljard euro aan opbrengsten in de boeken. De nettowinst van Unilever nam fors toe tot 9,8 miljard euro. Dat was deels te danken aan een bijdrage uit de verkoop van de divisie spreads. In 2017 was de winst nog 6,5 miljard euro.