Binnenland

België onderzoekt gebruik cruise control

Justitie in Antwerpen heeft een verkeersexpert opdracht gegeven voor een onderzoek naar de toedracht van een ongeluk waarbij maandagmiddag vier jongeren uit Breda vlak over de Belgische grens om het leven kwamen.

ANP
28 July 2004 11:34Gewijzigd op 14 November 2020 01:28
ANTWERPEN - Justitie in Antwerpen laat onderzoek doen naar het gebruik van cruise control door vrachtwagenchauffeurs. Wegens wegwerkzaamheden op de ringweg zijn al op tientallen kilometers afstand van de Scheldestad waarschuwingsborden geplaatst, die chau
ANTWERPEN - Justitie in Antwerpen laat onderzoek doen naar het gebruik van cruise control door vrachtwagenchauffeurs. Wegens wegwerkzaamheden op de ringweg zijn al op tientallen kilometers afstand van de Scheldestad waarschuwingsborden geplaatst, die chau

Het Antwerpse parket wil vooral weten of het gebruik van cruise control door een vrachtwagenchauffeur aanleiding is geweest voor de fatale aanrijding. Een parketwoordvoerster zei de resultaten van het onderzoek pas begin volgende week te verwachten.

Wegens wegwerkzaamheden op de ringweg rond Antwerpen zijn al op tientallen kilometers afstand van de Scheldestad waarschuwingsborden geplaatst, die chauffeurs oproepen hun cruise control uit te zetten. Na eerdere zware ongelukken met vrachtwagens vroeg het Belgische Kamerlid Schalck vorig jaar al om een verbod op cruise control in vrachtwagens.

Volgens Schalck is een groot deel van de zware ongevallen in België het gevolg van het gebruik van cruise control, die in files niet snel genoeg zijn uit te schakelen. Inmiddels lijkt een kamermeerderheid in België gewonnen voor het idee. De nieuwe Belgische verkeersminister, Landuyt, moet zich echter nog over de zaak buigen.

De discussie over de cruise control laaide vorig jaar ook in Nederland op. Hier werd de installatie van deze apparatuur in vrachtauto’s tot voor kort ook gestimuleerd met een fiscaal voordeel. Volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) is de cruise control inmiddels gemeengoed in Nederland en staat het apparaat niet ter discussie.

Ook verkeersveiligheidsorganisatie 3VO heeft geen bezwaren tegen de cruise control. Deze zorgt voor een goede doorstroom in het verkeer en omdat het brandstofverbruik lager is met een ingeschakelde cruise control is het beter voor het milieu, laat een woordvoerster weten.

Beide organisaties zijn van mening dat er met het middel zelf niets mis is en de verkeersveiligheid niet in gevaar is, maar dat de gebruiker, zoals bij alle apparaten, er wel verantwoord mee om moet gaan. „Dus gebruik het alleen op lange afstanden. Bij drukte en files moet de cruise control uit. Dan heb je ook geen brandstofvoordeel meer”, aldus een woordvoerster van TLN.

Volgens verkeersdeskundige Van der Horst van de afdeling technische menskunde van TNO draagt een cruise control wel bij aan het comfort van de vrachtwagenchauffeur, maar niet aan de veiligheid. Gebruik van cruise control brengt het gevaar met zich mee dat de chauffeur minder alert reageert op onverwachte situaties.

Het ongeval gebeurde maandagmiddag, toen in een file een vrachtwagen op een andere truck botste. Deze truck raakte de auto waarin de Nederlandse jongeren zaten en duwde hun wagen op een daarvoor staande vrachtwagen. Volgens de politie waren de jongeren op slag dood.

Bij het ongeval raakte ook een vrachtwagenchauffeur zwaargewond. Volgens het parket is het nog onduidelijk in welke truck deze chauffeur zat. Ook over zijn herkomst is nog niets bekend.

Het college van burgemeester en wethouders van Breda hebben gisteren de nabestaanden van de vier slachtoffers per brief hun deelneming betuigd. Het is nog niet duidelijk wanneer de lichamen van de jonge Bredanaars naar Nederland worden overgebracht.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer