Omzet Unilever daalt
Voedings- en wasmiddelenfabrikant Unilever slaagt er vooralsnog niet in om de omzet te laten stijgen. In het tweede kwartaal daalde de verkoopopbrengst met 3 procent naar een totaal van 10,8 miljard euro. De nettowinst steeg wel fors met 34 procent tot 770 miljoen euro.
Dat maakte het concern woensdagmorgen bekend. Bestuursvoorzitter A. Burgmans wijst vooral naar het zwakke consumentenvertrouwen waardoor markten nauwelijks groeien. „De groei ligt nog steeds onder het historisch niveau, met een verdere vertraging gedurende dit kwartaal. In Europa is de markt op het gebied van huishoudelijke verzorging dit jaar teruggelopen en datzelfde zien we nu bij persoonlijke verzorging. In beide gevallen is prijsconcurrentie de belangrijkste oorzaak.”
In Europa daalden de prijzen in de markten voor huishoudelijke en persoonlijke verzorging (onder meer de merken Dove en Axe) met gemiddeld 2,3 procent door toegenomen prijsacties. Tegenvallende verkopen van ijs (Ola) en kant-en-klare thee (Lipton) zorgden voor een verwatering van de groei van de leidende merken. Hierdoor zakte de totale omzet in Europa met 7 procent tot 4,58 miljard euro. In de Verenigde Staten behaalde het Nederlands-Britse concern in het tweede kwartaal een kleine omzetstijging van 2 procent tot 2,56 miljard euro.
Unilever is bezig met het aanpassen van de producten in de diepvriessector. De merken (zoals Iglo) krijgen een herlancering en moeten zich duidelijker onderscheiden. In de Verenigde Staten voert Unilever het afslankproduct Slim-Fast. Het concern zag het marktaandeel daarvan de afgelopen periode dalen, terwijl de totale markt van producten voor gewichtsbeheersing wel groeit. Om het tij te keren, ging het assortiment om. De afgelopen zes maanden is het marktaandeel volgens Unilever gestabiliseerd. Het komende halfjaar wordt de hernieuwde introductie van de Slim-Fast-producten afgerond.
Ondanks de moeilijke marktomstandigheden steeg de nettowinst van de onderneming met 34 procent tot 770 miljoen euro. Dat kwam vooral door de hogere winsten die werden geboekt op de verkoop van bedrijfsonderdelen.
In de resultaten tegen constante wisselkoersen zijn de invloeden van dalende of stijgende valutakoersen weggefilterd. Zo denkt het concern de financiële markten beter te informeren. Tegen actuele wisselkoersen zakte de omzet met 6 procent verder in tot 10,5 miljard euro. De bedrijfswinst daalde met 4 procent tot 1,56 miljard euro.
Volgens de bestuursvoorzitter kan Unilever tegen een stootje. „De benodigde investeringen in onze merken financieren we door besparingen. Op deze manier hebben we de groei van de winst per aandeel vast weten te houden.” Het concern handhaaft de verwachting voor dit jaar van een groei van de winst per aandeel met dubbele cijfers.