Economie

Starbucks doet goede zaken in China

Koffieketen Starbucks heeft de weg naar boven duidelijk teruggevonden. In groeimarkt China zaten de vergelijkbare verkopen voor het tweede achtereenvolgende kwartaal in de lift. Daarbij heeft de koffieketen het over hele linie beter gedaan dan analisten in doorsnee hadden voorzien.

ANP/BLOOMBERG
24 January 2019 23:01Gewijzigd op 16 November 2020 15:09

Starbucks moet het wat betreft groei al lang niet meer hebben van zijn thuismarkt. Afgelopen kwartaal steeg het totaal aan filialen met 541 naar bijna 29.900. Meer dan twee derde van de nieuwe zaken was buiten de VS.

De kwartaalomzet dikte op jaarbasis met 9 procent aan tot 6,6 miljard dollar. De omzet bij winkels van de keten die langer dan een jaar open zijn, een belangrijke graadmeter voor verkoopprestaties, steeg in de voorbije maanden met 4 procent. Kenners rekenden in doorsnee op een plus van 3 procent. Starbucks houdt daarbij vast aan zijn eerder gestelde winstverwachting voor het hele boekjaar.

Eerder had de keten volgens kenners nog te maken met zwakke verkopen. Starbucks meldde in december dat het „agressief” wil doorgroeien in China. De keten streeft ernaar over vier jaar 6000 cafés in het Aziatische land te hebben.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer