Boottour Greenpeace tegen plasticprobleem
Greenpeace wil met een scheepstour over de Rijn langs producenten de „grote veroorzakers” van het ‘plasticprobleem’ onder de aandacht brengen. De tour met het Greenpeace-schip De Beluga II en een schip met daarop een monster van wegwerpplastic start 21 maart, met als eerste stop het hoofdkantoor van Unilever.
Onderdeel van het eerste gedeelte van de boottour is een ‘plastic monster rave’. „Met muziek, lichtjes en bijzondere gasten al dansend naar het hoofdkantoor”, aldus de milieuorganisatie. Later gaan de schepen de Rijn op naar de volgende grote vervuiler. De Rijn is een van de meest door microplastics vervuilde rivieren ter wereld, aldus de organisatie.
Volgens Greenpeace gebruikt Unilever jaarlijks 610 miljoen kilo plastic en zou het bedrijf geen concrete plannen hebben dat terug te brengen. „Bij wereldwijde opruimacties blijkt dat de meest gevonden wegwerpverpakkingen van bedrijven als Unilever, Coca-Cola en Nestlé afkomstig zijn. Deze bedrijven erkennen inmiddels het plasticprobleem, maar focussen op recycling en opruimen. Als de productie van plastic zo door blijft gaan, is de plasticafvalberg in 2050 vier keer zo groot”, aldus campagneleider Meike Rijksen van Greenpeace.
Unilever benadrukt in een reactie dat het bedrijf al veel doet om zijn milieu-impact op het gebied van plastic te verkleinen. Het was- en levensmiddelenconcern stelde zich in 2010 ten doel om de hoeveelheid afval van zijn producten in tien jaar te halveren. Dat doet Unilever onder andere door het gewicht van verpakkingen met een derde te verminderen. Zo blaast het concern kleine luchtbelletjes in de wanden van flessen, waardoor er voor het maken van een fles minder plastic nodig is. Dit jaar komt Unilever daarnaast met bamboe tandenborstels.