Slenteren, giechelen, proeven en kopen
De Huishoudbeurs: bekend bij velen en met een naam die de lading slechts ten dele dekt. Want laat er op het gebied van huishouding alles te vinden zijn, de beurs reikt thema’s aan die keukengrenzen overschrijden en tijdens de eerste Huishoudbeurs in 1950 nog lang niet aan de orde waren. Daar beleefden in de oorlog verdwenen artikelen een terugkeer en nieuwe huishoudelijke producten hun première. Nu ’concurreert’ de huishouding met thema’s als mode, cosmetica en gezondheid, werk en vrije tijd. Maar de Huishoudbeurs is een begrip. Vorig jaar trok de beurs maar liefst 283.065 bezoekers. Volgende week vrijdag start de 57e editie van de beurs in Amsterdam RAI.
Dat huishouden meer inhoudt dan schoonmaken is voor het gros van de Nederlandse huisvrouwen een vaststaand feit. Het traditionele beeld van de huisvrouw die met voorgeknoopt schort de stofdoek uitklopt, is achterhaald. Niet dat er geen stofdoeken meer uitgeklopt worden, maar het huisvrouw zijn omhelst meer dan dat. Volgens de organisatoren van de Huishoudbeurs zijn „gezin, vrije tijd, leefomgeving, veiligheid, sfeer en vooral ’een thuis’ trefwoorden die van toepassing zijn op het moderne huishouden. De moderne huisvrouw heeft een baan, een hulp en regelt kinderoppas. Het vereist speurwerk om vrouwen te vinden die jaarlijks de ’grote schoonmaak’ doen.
In grote lijnen volgt de beurs met zo’n 380 exposanten alle ontwikkelingen in en om het huis. En wel in de breedste zin van het woord. De beurs strekt zich over tien hallen uit: van het Body en Beauty Theater, waar modellen in wervelende shows de nieuwste mode, vrijetijdskleding, bruidskleding en lingerie showen, tot en met de nieuwe worteltaart van Maître Paul.
Terlenka
Een terugblik leert dat zo vlak na de oorlog de consument op de Huishoudbeurs kennismaakte met bekende producten in kunststofuitvoering. Polyether matrassen vervingen het kapok, synthetische keukendoekjes de katoenen, plastic servies het porselein, textielvezels als dralon en terlenka waren alternatieven voor wol en katoen. In 1958 introduceerde de reisorganisatie Centouri uit Haarlem het vliegtoerisme op de Huishoudbeurs, in 1964 kreeg het aardgas volop aandacht. In een omvangrijke presentatie maakte het publiek toen kennis met de mogelijkheden van deze nieuwe energievoorziening en de daarvoor geschikte apparatuur.
Omdat de techniek zich in sneltreinvaart ontwikkelde, volgde onvermijdelijk een stortvloed aan nieuwe producten. Huishoudelijke apparaten besloegen in 1966 eenderde van wat er op de beurs te zien was.
Momenteel zijn onder de paraplu van de Huishoudbeurs ook de Huis en Interieur RAI en de Negen Maanden Beurs gevangen, „omdat deze merknaam voldoende aangeeft dat op de beurs alles te zien is met betrekking tot het moderne dagelijkse leven in en om het huis”, aldus de organisatoren.
Calorieën
Het publiek moet selecteren, zoveel is duidelijk als je de evenementen op een rijtje zet. Een greep uit alle activiteiten: de binnenkamers van de Huishoudbeurs Villa zijn ingericht volgens de nieuwste trends. Hier kan iedereen zich laten inspireren of juist besluiten dat ouderwets zo gek nog niet is. De kookcorner staat garant voor gezonde en minder gezonde gerechten. Een presentator geeft informatie over de gekozen ingrediënten, terwijl een groot scherm onthult hoeveel calorieën er gebruikt worden „en welke vitamine- of mineralentekorten er mogelijk ontstaan.” Dieetcorner, informatiecorner, alles bevindt zich op het Gezond- en Fitplein.
Een groots opgezet modespektakel, bruidsmode, oosterse marktkraampjes, de Negen Maanden Show en het Babykamer Inspiratieplein zijn trekpleisters die jong en oud naar Amsterdam moeten lokken. Primeurs en noviteiten verzoeken om extra aandacht. Berk Kampen, beter bekend als BK, introduceert een „revolutionaire pannenlijn, onderscheiden met de Design Plus Award.” Duo Penotti, de wit-bruine chocolade hazelnootpasta met ”twee kleuren in een pottie” maakt er drie van door een speculaassmaakje toe te voegen. Trio Penotti dus, drie kleuren in een pottie.
Het nieuwste Wedgwood-servies van de ontwerper Jasper Conran moet een „puur en basic” ontwerp zijn, leverbaar in verschillende kleuren en al of niet met reliëf. De eerdergenoemde worteltjestaart van Maître Paul is ook een primeur. Of met deze lokkers het aantal van 283.000 bezoekers overschreden wordt, weten we na 24 maart.