Productiemodel met een proto-uiterlijk
Créateur des Automobiles. Met deze slogan afficheert Renault zich vandaag de dag als onderscheidend producent temidden van de massa. Wie zich per Renault Clio over ’s lands wegennet spoedt, zal genoemde slogan niet in zijn uiterste consequentie kunnen doorgronden. Wie een week lang als berijder van de kakelverse Avantime door verblufte gezichten is aangestaard echter wel.
De Renault Avantime is een onthutsende creatie. Het maakt niet eens uit of de auto kikkergroen of decent grijs metallic gespoten is. De Avantime is een eyecatcher van formaat. Zelfs de grootste onwetende op autogebied ziet dat de Avantime iets bijzonders is. De auto ziet er zo onwaarschijnlijk progressief uit dat menigeen zelfs gelooft een prototype in het vizier te hebben dat pas over een jaar of vijf daadwerkelijk in productie zal gaan.
Planeet
Niets is echter minder waar. De Renault Avantime is gewoon te koop en bij de dealer kun je een afspraak maken voor een proefrit. Het klinkt allemaal heel normaal, maar wie zich een tijdje per Avantime heeft verplaatst, weet wat het is om aangestaard te worden alsof je vanaf een buitenaardse planeet per ongeluk op de A2 bent terechtgekomen. De Avantime is dan ook een auto voor exhibitionisten. De Fransoos is niet alleen zelf een bezienswaardigheid, maar beschikt tegelijkertijd over zoveel glas dat de inzittenden als vanzelf de aandacht op zich vestigen. Daarbij komt nog dat je in de Avantime letterlijk boven de rest van het verkeer uitsteekt. Het etalagegevoel is compleet.
De Avantime -op z’n Engels uit te spreken- ziet er futuristischer uit dan de techniek waarop de auto gebaseerd is. De auto ’staat’ op de bodemplaat van de Espace en die gaat al weer wat jaartjes mee. Daarom is de Avantime ook zo ontzettend hoog. De auto houdt conceptueel het midden tussen een coupé en een MPV. De Avantime mag dan slechts twee portieren hebben, de afmetingen van de auto zijn enorm.
Dat zijn de portieren ook, want met een lengte van 1,40 meter en een gewicht van meer dan vijftig kilo per stuk zijn het met afstand de grootste in hun soort. Dat levert ook meteen een praktisch probleem op, want doorgaans zijn de vakken op parkeerterreinen en garages niet berekend op extreem grote en ver openslaande portieren. Renault verzon voor het openen een constructie met dubbele scharnieren. Het portier schuift eerst min of meer horizontaal naar buiten alvorens te draaien. Het raam is dan automatisch al een eindje naar beneden geschoven teneinde niet in de rubberen (dak)omlijsting te blijven hangen.
Herkenning
Het interieur ademt in tegenstelling tot het koetswerk een sfeer van herkenning. Dat is overigens niet hetzelfde als antiek in een designbungalow. De laatste generatie Espace kan al bogen op een supermodern dashboard dat in de Avantime daarom ook volledig op zijn plaats is. Drie elektronische displays lichten na het verdraaien van de sleutel fel op en geven digitale informatie over onder andere motortoerental, snelheid en navigatie. Het geheel is gedecoreerd met aluminium strippen en uitgevoerd in twee kleuren. De beproefde auto was bijvoorbeeld voorzien van zwarte stoelbekleding en crème portieren, terwijl het middenpaneel van het dashboard eveneens licht bekleed was. Het geheel oogt modern en sfeervol.
Ergonomisch is er echter wel wat op het geheel aan te merken. De bediening van radio en navigatiesysteem is geen eenvoudige aangelegenheid en vergt enige studie. Verder is ook de bediening van cruise control en klimaatregeling minder logisch dan je zou verwachten.
In de Avantime is plaats voor vijf volwassenen. Voorin zit je als een vorst. Hoog en op enorme zetels, die evenwel niet optimaal verstelbaar zijn. De zitting is voor het mooie te vlak en een hoekverstelling ontbreekt. Ook de toegang tot de achterbank laat te wensen over. Je moet behoorlijk aan de voorstoelen sjorren om de leuning naar voren te kunnen laten klappen. Daarna moet ook nog de stoel naar voren. Achterin is de beenruimte prima, maar door de aflopende daklijn is de hoofdruimte niet toereikend voor bovengemiddeld lange mensen. De bagageruimte van 530 liter daarentegen maakt indruk.
Lange afstand
Zo’n Avantime rijdt prima, maar is geenszins een wonder op wielen. De Renault rijdt meer als MPV dan als coupé en ontpopt zich eerst en vooral als een comfortabele langeafstandsloper. Het onderstel is in vergelijking met dat van de Espace een stukje straffer afgesteld en dat is eerlijk gezegd wel zo plezierig. In bochten merk je niet alleen de massa van 1741 kilogram, maar ook het relatief hoog liggende zwaartepunt, waardoor de Fransoos wat eerder dan een conventionele personenwagen gaat overhellen en dientengevolge een onderstuurreactie vertoont. Een en ander is echter niet venijnig en laat zich prima hanteren. De Avantime voelt stabiel aan, maar zou wel wat directer en zwaarder mogen sturen. De handgeschakelde zesversnellingsbak kent prima verhoudingen.
De Avantime is vooralsnog alleen leverbaar met een zescilinder benzinemotor. De viercilinders komen er wel aan. Het nu geleverde aggregaat arbeidt ook in het vooronder van de Laguna en de Espace en meet een cilinderinhoud van 3,0 liter. Met behulp van 24 kleppen weet de machinerie een maximumvermogen van 152 kW/210 pk bij 6000 tpm en een maximumkoppel van 285 Nm bij 3750 tpm te genereren. De Avantime snelt aldus gemotoriseerd in 8,6 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h en geeft zich pas bij een topsnelheid van 220 km/h gewonnen. De krachtige motor lust elke 7,9 kilometer een liter. Gelukkig beschikt de auto over een brandstofreservoir van 80 liter.
Fijnproevers
Wie gaat er eigenlijk zo’n Avantime kopen? Voorwaarde is in ieder geval dat de koper niet bang is om bekeken te worden. Een ander criterium is dat de geïnteresseerde op z’n minst 43.000 euro meeneemt voor de Renault Avantime 3.0 V6 Dynamique. Voor dat geld is de auto behoorlijk uitgerust. De echte fijnproevers betalen echter 5000 euro meer en verheugen zich in de luxe van de Avantime Privilège, die ondermeer voorruitverwarming, parkeersensoren in de achterbumper, lederen bekleding, navigatiesysteem en stoelverwarming biedt.