Sligro’s honger nog niet gestild
Met de overname van branchegenoot VEN heeft levensmiddelengroothandel Sligro „de grootste witte plekken op de kaart van Nederland dik ingevuld.” Dat zei directievoorzitter A. Slippens van Sligro Food Group gisteren op het hoofdkantoor van VEN in Diemen. VEN komt voor 36,5 miljoen euro in handen van zijn concurrent.
Daarmee is Sligro’s honger echter niet gestild. „We willen groeien en daar horen overnames bij”, stelde financieel directeur H. van Rozendaal. De beursgenoteerde onderneming bestaat uit twee delen. De ene tak levert aan supermarkten en heeft ook eigen winkels (EM-Té, Golff, MeerMarkt). Het andere deel levert aan de horeca en exploiteert grote zelfbedieningsgroothandels.
Met VEN in de gelederen wordt Sligro een sterkere speler in de snoeiharde levensmiddelenbranche waar de prijsdruk dicteert, stelde Slippens. Sligro beschouwt Ahold-dochter Deli XL en Makro, dat eigendom is van het Duitse Metro, als zijn belangrijkste concurrenten.
„Met de overname van VEN is het niet afgelopen. In onze sector kunnen kleinere spelers moeilijk zelfstandig blijven. De consolidatie zal doorzetten”, voorspelde Slippens. „Voor goede investeringen is altijd geld, hetzij via leningen of een aandelenemissie.” Bij de presentatie van de halfjaarcijfers eerder deze maand zei de directievoorzitter nog te dromen van de overname van supermarktconcern Schuitema, dat nu nog voor 73 procent in handen is van Ahold.
VEN bezit zowel eigen versmarkten en groothandelcentra als de cafetariaketen Plaza. Verder levert de onderneming aan benzinestations, de thuiszorg en luchtvaartmaatschappijen zoals KLM, Martinair en Transavia. Al met al omvat VEN zestien bedrijven met 1127 medewerkers. Vorig jaar maakte het bedrijf 2 miljoen euro winst op een omzet van 236 miljoen.
Volgens Van Rozendaal zijn de activiteiten van VEN goed te combineren met die van Sligro. Hij verwacht voordeel te halen uit het feit dat het bedrijf door de overname groter is. „Samen staan we sterker tegenover onze concurrentie en kunnen we lagere inkoopprijzen en -voorwaarden bedingen bij fabrikanten als Unilever en Heineken.” Ook meent hij te kunnen besparen op huisvesting. In sommige plaatsen waar beide bedrijven actief zijn, kan „op termijn” worden samengevoegd.
Sligro verwacht dat het bedrijfsresultaat binnen drie jaar met 8 miljoen euro stijgt. Dat bedrag komt dan bovenop het operationele resultaat van 4 miljoen van VEN en de 47 miljoen van Sligro.
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) moet de over- name, waarbij geen ontslagen vallen, nog goedkeuren. Sligro betaalt de aankoop uit bestaande kredietmogelijkheden. Van de overnamesom van 36,5 miljoen euro bestaat 25 miljoen uit goodwill. Van Rozendaal verwacht de cijfers van VEN vanaf 1 oktober mee te kunnen nemen in Sligro’s boekhouding. De leiding van VEN blijft in dezelfde handen.