„Investeringen in ov ontbreken in plannen”
De gezamenlijke ov-bedrijven zijn tevreden met het bereikte mobiliteitsakkoord, maar ze missen de ambitie om de kwaliteit en capaciteit van het ov te vergroten. „Zonder investeringen in ov staan straks auto’s en vrachtwagens met zero-emissie in de file, zo vrezen we”, aldus de koepelorganisatie OV-NL.
Volgens de ov-bedrijven is het dringend nodig dat de komende tijd heel veel mensen worden verleid om met het ov te gaan. Ze missen dan ook „concrete, capaciteit vergrotende ov-projecten” en vinden dat „de keuze voor groen reizen goed moet lonen om overstappers te verleiden”.
De sector is wel tevreden over maatregelen zoals proeven om de spitsdrukte te spreiden, fiscale ondersteuning van mensen die groen naar hun werk reizen en het duurder maken van parkeren.
De NS zegt blij te zijn met het voornemen om treinkaartjes goedkoper te maken buiten de spits. „Dit is een logische stap om Nederland bereikbaar te houden, zeker nu noodzakelijke overheidsinvesteringen in infrastructuur vooralsnog achterblijven. De trein wordt hiermee aantrekkelijker voor automobilisten, zodat Nederland CO2-uitstoot kan besparen”, aldus Roger van Boxtel, president-directeur van de NS.
Evofenedex, de behartiger van logistieke en handelsbelangen van duizenden bedrijven, zegt vertrouwen te hebben in het gepresenteerde klimaatakkoord. De vereniging is blij met een stimuleringsfonds van 185 miljoen euro voor de aanschaf van elektrische bestelauto’s.
Brancheorganisatie Bovag is niet ontevreden met het de plannen, maar noemt het van groot belang dat consumenten met benzine- of dieselauto’s niet opdraaien voor de volledige financiële dekking van de plannen voor elektrisch vervoer. „Bovag vindt het verstandig dat er naast de focus op elektrisch vervoer met batterijtechniek ook aandacht is voor de ontwikkeling van waterstof, zoals de doelstelling om in 2025 zo’n 15.000 waterstofauto’s op de Nederlandse wegen te krijgen. En biobrandstoffen, die vooral voor de transportsector van groot belang zijn.”