Binnenland

Meer pech met motor op benzine

De Wegenwacht van de ANWB heeft het afgelopen halfjaar bijna vier keer zo veel automobilisten met haperende brandstofsystemen geholpen dan in dezelfde periode een jaar geleden.

Redactie economie
23 July 2004 11:58Gewijzigd op 14 November 2020 01:27

Dat zei een woordvoerder van de toeristenbond vrijdag.

Volgens de ANWB ligt dat mogelijk aan de veranderende samenstelling van benzine. De Wegenwacht is drie maanden geleden begonnen met het turven van de pechgevallen waarbij de motor niet wil aanspringen, toen bleek dat deze problemen plotseling vaker voorkwam. Volgens de ANWB is het probleem niet terug te voeren tot een specifiek automerk of -type of het bouwjaar van de auto. De Wegenwacht concludeert hieruit dat de probleem wellicht aan de benzine ligt. Het maakt niet uit op wat voor merk of soort benzine de auto rijdt.

Volgens de ANWB kan het liggen aan de veranderende samenstelling van de benzine. Vanaf 2005 mag in de lidstaten van de Europese Unie alleen nog maar zwavelvrije benzine en diesel voor auto’s en vrachtwagens beschikbaar zijn. Vanaf 1 juli 2003 mag de brandstof nog maar 50 milligram zwavel per kilo bevatten. Vanaf 2009 moet de brandstof zwavelvrij zijn. „De brandstofleveranciers leveren wellicht zwavelarmere benzine. De zwavel is de smeer van het benzinesysteem, als dat verdwijnt kunnen de injectoren vastkleven. De automobilist kan dan wel zijn auto starten, maar de motor springt niet aan.”

De ANWB kan nog niet hardmaken dat het probleem specifiek aan de brandstof ligt. Volgens de woordvoerder kan het bij nieuwe auto’s ook liggen aan de software. „Het is wel zo dat alle auto’s hier last van hebben. De gemeenschappelijke deler is dan de brandstof.”

Volgens de belangenorganisatie van de autobranche Bovag is er niets mis met de benzine. De organisatie denkt dat de verfijndere techniek automotoren gevoeliger maakt voor inwendige vervuiling. „Daarbij worden tegenwoordig volgens ons meer kortere ritjes gemaakt. Daardoor krijgt de auto geen kans warm te worden. En dat werkt meer vervuiling van de motor in de hand”, aldus woordvoerder Mark van Dansig. Hij wijst erop dat het benoemen van de oorzaak op dit moment giswerk blijft. Automobilisten doen er volgens hem goed aan zich te houden aan de voorgeschreven tijdstippen van onderhoudsbeurten. „Dat kan veel problemen voorkomen.”

Shell zegt niets veranderd te hebben aan de samenstelling van de brandstof. „Wij hebben er niets anders ingestopt. Onze brandstof voldoet aan alle gestelde wettelijke eisen.” Shell benadrukt dat de problemen zich voordoen bij alle merken en bij alle soorten brandstof. „Wij nemen het probleem echter serieus. We gaan daar in brancheverband zeker onderzoek naar doen.”

Ook de brancheorganisatie van brandstofleveranciers, de Vereniging Nederlands Petroleum Industrie (VNPI), is verbaasd dat de ANWB de oorzaak van de problemen met benzinemotoren in de samenstelling van de brandstof zoekt. VNPI-directeur J. C. D. Boot: „Benzine voldoet nog steeds aan de zogenoemde NEM-norm 228. Die is niet veranderd. Verder zijn er bij ons tot op heden geen klachten over het product binnengekomen. Dat neemt niet weg dat wij de zaak heel serieus nemen.”

Van elk benzineproduct dat Nederlandse tankstations verkopen, wordt een monster bewaard. Boot is van plan om die monsters opnieuw onder de loep te nemen. Hij verwacht echter niet dat de speurtocht iets oplevert. „Ik denk dat de oorzaak ergens anders ligt, al zou ik niet weten waar.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer