ING nieuw op ranglijst waardevolle merken
ING is op de jaarlijkse ranglijst van de honderd waardevolste merken van de wereld beland. Dat lieten het Amerikaanse zakenblad Business Week en merkenadvies-
bureau Interbrand vrijdag weten.
De bankverzekeraar staat op de 88e plaats.
Ook andere Nederlandse merken hebben een plekje in de ranglijst. Philips daalde 6 plaatsen naar positie 65 en Shell (84) moest één plekje opgeven. Heineken zakte 9 plaatsen, maar wist met plaats 99 nog net op de lijst te blijven.
De ranglijst wordt ook dit jaar gedomineerd door Amerikaanse merken. In totaal zijn 58 van de 100 merken Amerikaans, 6 minder dan in 2003. De eerste 5 plaatsen bleven onveranderd. Coca-Cola is het waardevolste merk, gevolgd door Microsoft, IBM, GE en Intel.
Vorig jaar was het Finse Nokia, fabrikant van mobiele telefoons, nog zesde. Het daalde twee plaatsen. Die plekken werden opgevuld door de Amerikaanse bedrijven Disney en McDonald’s. Afsluiters van de toptien zijn het Japanse Toyota en het Amerikaanse Marlboro.
Bedrijven die op de lijst terechtkomen dienen hun merknamen wereldwijd te gebruiken en een significante omzet te genereren in de belangrijkste wereldmarkten. Daarnaast moeten er voldoende financiële en marketinggegevens openbaar toegankelijk zijn.