Economie

VVV-netwerk gaat op de schop

De VVV’s moeten Nederland beter op de kaart zetten. Door de promotie van de circa 250 lokale kantoren onder te brengen in ongeveer 20 regionale bureaus voor toerisme hoopt koepelorganisatie Stichting VVV Nederland de toeristische voorlichtingsbureaus slagvaardiger te maken.

ANP
23 July 2004 10:05Gewijzigd op 14 November 2020 01:27

Voorzitter T. Geurts van Stichting VVV Nederland stelt dat de reorganisatie bepaald niet zonder slag of stoot gaat. „Voor watersporters zijn de Friese meren en het watergebied in de Kop van Overijssel één geheel, maar de lokale VVV’s zijn gewend elkaar te beconcurreren. Terwijl een watersporter op de Friese meren vaak vanzelf in de Kop van Overijssel terechtkomt, dus kunnen ze beter hun promotie gezamenlijk doen.”

De organisatie van recreatieondernemers Recron, Koninklijk Horeca Nederland (KHN) en de Hiswa (de watersportsector) hebben de VVV’s dit voorjaar gewaarschuwd effectiever om te springen met de circa 30 miljoen euro aan promotiegelden van de overheid en het bedrijfsleven. De organisaties hebben de toeristische voorlichtingsbureaus ook geadviseerd meer met elkaar samen te werken.

„Dat advies hebben we zeer ter harte genomen”, aldus Geurts, die tevens directeur is van de commerciële boekingsorganisatie VVV-Vakanties Nederland. Na een lange periode van financiële problemen heeft de koepelorganisatie vorig jaar een doorstart gemaakt. Tijdens een ledenvergadering was al besloten dat de organisatie op de schop moest.

De lokale VVV’s moeten in 2005 al hun promotionele activiteiten en hun gelden overdragen aan de regionale bureaus voor toerisme. Doordat de plaatselijke kantoren blijven bestaan om informatie ter plekke te vergaren en te verstrekken, hoopt Geurts dat er geen ontslagen nodig zijn onder de circa 2300 VVV-werknemers in Nederland.

Alleen grotere steden zoals Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Groningen en Maastricht houden een status aparte. De rest van Nederland wordt ingedeeld in gebieden zoals de Waddeneilanden, de Friese meren plus de Kop van Overijssel, Twente en Salland, Drenthe met zuidelijk Groningen, Zeeland met de Zuid-Hollandse eilanden en de Biesbosch, Flevoland en de Utrechtse Heuvelrug.

Geurts: „Als enig drukmiddel hebben we het merk VVV. Wordt er niet meegewerkt, dan halen we in het uiterste geval het logo van de gevel.” Tot nu toe zijn volgens de VVV-voorzitter verspreid over heel Nederland drie kantoren afgehaakt. „Tot onze spijt zit daar ook de vestiging van Delft bij, omdat ze daar de promotie in eigen hand willen houden.”

Vooralsnog zijn alleen in Gelderland en Overijssel regionale toerismebureaus opgericht voor de Achterhoek, de Veluwe en het Rivierenland. „Verder worden in Drenthe, Utrecht, Limburg en Zeeland flink vorderingen geboekt.”

De VVV-voorzitter verwacht nog wel moeilijkheden in bijvoorbeeld Noord-Brabant. Gebieden zoals de Veluwe, de Achterhoek en het Rivierengebied staan volgens de koepelorganistie, Recron, KHN en de Hiswa duidelijk op zichzelf. „Dat vinden de VVV’s in Zuidwest-Brabant ook van hun regio, maar recreatief Nederland ziet Brabant toch als één geheel.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer