McDonald’s gokt goed met gezond voedsel
De gok van McDonald’s om zich meer te richten op gezondere voeding heeft goed uitgepakt.
Het Amerikaanse fastfoodconcern meldde donderdag in het tweede kwartaal de sterkste omzetgroei te hebben geboekt sinds 1987 dankzij de nieuwe maaltijdsalades en andere promotieacties om meer klanten naar de restaurants te krijgen.
De omzet steeg 10 procent van 4,3 miljard dollar tot 4,71 miljard dollar en overtrof daarmee de verwachtingen van analisten. De winst nam zoals verwacht met 25 procent toe tot 591 miljoen dollar. De winstmarges bij de Amerikaanse restaurants stegen naar niveaus die sinds 1994 niet meer waren gezien.
Dit was het vierde achtereenvolgende kwartaal waarin McDonald’s een winststijging in de dubbele cijfers noteerde. „Dat betekent dat het herstel dat vorig jaar begon doorzet en dat is goed nieuws voor beleggers”, meent David Resler, chef-econoom van beursmakelaar Nomura Securities in New York.
McDonald’s introduceerde vorig jaar nieuwe menu’s zoals salades, die dit jaar ook in Europa werden geïntroduceerd. Verder kan men in de VS nu met creditcards betalen, wat de omzet stimuleert. Zo’n 80 procent van de 13.000 McDonald’s-vestigingen in de VS blijven bovendien langer open, waarbij 19 procent sinds kort zelfs dag-en-nachtservice biedt.