Halkes: Feminisme is cultuurkritiek
Feministische theologie is voor prof. dr. Catharina Halkes „een instrument om de hele cultuur kritisch aan de orde te stellen." De jonge dames van tegenwoordig zijn veel te individualistisch, vindt de 80-jarige „aartsmoeder" van de feministische theologie in Nederland.
Van Halkes, voormalig hoogleraar feminisme en christendom in Nijmegen, verschijnt het boek “Met passie en verbeelding”, ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van IWFT Vrouwennetwerk Theologie. Zaterdag werd dit jubileum in Utrecht gevierd. Halkes richtte het netwerk van feministische theologen in 1976 op, samen met Fokkelien van Dijk-Hemmes.
Halkes herinnert zich dat in de jaren zeventig de illusie onder feministische theologen dat alle vrouwen gelijk zijn, al gauw onhoudbaar bleek. Vrouwen uit het Zuiden, lesbische vrouwen en zwarte vrouwen eisten een gelijkwaardige plaats onder hun seksegenoten op.
Halkes maakt zich zorgen over het materialisme en individualisme van vandaag. De feministische theologie moet volgens haar een perspectief blijven hanteren dat verder gaat dan persoonlijke bevrijding.
Haar jonge collega Barbara Leijnse (33) is juist zeer geïnteresseerd in de belevingswereld en de spiritualiteit van jonge vrouwen tussen de twintig en dertig. Bij het Dominicaans Studiecentrum in Nijmegen doet ze daar onderzoek naar. „Ik vind dat we binnen de theologie een extra inspanning moeten leveren en creatieve invalshoeken moeten zoeken om deze jonge vrouwen bij de traditie te betrekken."
Het IWFT Vrouwennetwerk Theologie moet volgens Leijnse niet te academisch of binnenkerkelijk worden. Uit een overzicht van R. Bons-Storm en M. Papavoine blijkt dat diverse theologes in de loop van de jaren gefrustreerd zijn geraakt over het geringe succes van de pogingen van de feministische theologie om de kerk te vernieuwen. „Zij verwachtten niet langer dat binnen de kerken een geloven op gang kon komen dat bevrijdend en inspirerend zou zijn, ook voor vrouwen die haar vrouwzijn in deze samenleving en cultuur serieus nemen."