Koopkaart voor gezonde keuzes
Consumenten kunnen vanaf donderdag precies zien welke groenten en fruit met bestrijdingsmiddelen zijn vervuild. Milieudefensie, Stichting Natuur en Milieu en de vereniging Goede Waar & Co lanceren hiervoor de zogeheten ’Koop Schoon Kaart’. Met deze ’koophulp’ kan de consument bewuste en gezonde keuzes maken bij het boodschappen doen.
Op de kaart staat ook vermeld hoe supermarkten presteren op het gebied van bestrijdingsmiddelen, maakte Milieudefensie donderdag bekend. De initiatiefnemers verspreiden de ’Koop Schoon Kaart’ ook bij 1750 kinderdagverblijven, omdat volgens hen gif op groente en fruit extra schadelijk kan zijn voor de gezondheid van kinderen.
De kaart vermeldt onder meer dat groenten als venkel, asperges en witlof het best scoren. Sla, rode peper en paprika komen als slechtste uit de bus. Bij fruit zijn avocado’s, kiwi’s en pruimen het minst vervuild. Mandarijnen, citroenen en grapefruits blijken het meeste gif te bevatten. De lijsten op de ’Koop Schoon Kaart’ zijn gebaseerd op de gegevens van de Keuringsdienst van Waren, aldus de initiatiefnemers.
De milieu– en natuurorganisaties deden zelf onderzoek naar supermarkten. Daaruit blijkt dat alle supermarkten de fout ingingen met de verkoop van producten met bestrijdingsmiddelen die in Nederland verboden zijn, of met overtredingen van wettelijke normen. Binnen de supermarkten was wel verschil. Albert Heijn en Plus kwamen als beste uit de bus. Dirk van den Broek en Lidl als slechtste.
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van de supermarkten, waarschuwt dat de ’Koop Schoon Kaart’ consumenten op het verkeerde been kan zetten. Het CBL meent dat de initiatiefnemers ten onrechte angstgevoelens bij jonge moeders aanwakkeren, omdat ze zich richten op kinderdagverblijven. Het bureau adviseert de consument af te gaan op onpartijdige informatie van het Voedingscentrum en de Voedsel– en Warenautoriteit, die in Nederland waakt over de volksgezondheid.
Boerenorganisatie LTO Nederland vindt dat met de kaart ten onrechte hele productgroepen worden gestigmatiseerd. „Neem nu de paprika. Bijna alle supermarkten verkopen paprika’s van Nederlandse afkomst die altijd goed scoren in residu–onderzoeken. De Consumentenbond heeft zelfs eens geadviseerd dat het beter is om Nederlandse paprika’s te eten.” De gegevens op de ’Koop Schoon Kaart’ zijn volgens een woordvoerder „uitermate dubieus en zeer aanvechtbaar.”