Klein plusje voor verzekeraar Aegon
Verzekeraar Aegon zag vorig jaar de nettowinst met 331 miljoen euro stijgen tot 2,39 miljard euro. Deze winststijging van 16 procent was mogelijk door de verkoop van het belang van 343 miljoen in Mexicaanse joint ventures. De jaarcijfers tonen een stijging van de omzet van 4 procent, ofwel 1,19 miljard euro.
Het was donderdag voor de laatste keer dat K. Storm de resultaten mocht toelichten. De voorzitter van de raad van bestuur hoopt binnenkort 60 jaar te worden en gaat dan „gewoon op tijd” met pensioen. Op 18 april neemt Don J. Shepard (55) het stokje over. Op die datum treedt ook J. G. van der Werf toe tot de raad van bestuur, zodat de bezetting aan de top compleet blijft.
De nettowinst in Aegons belangrijkste markten Amerika, Nederland en het Verenigd Koninkrijk nam toe met respectievelijk 15 procent, 7 procent en 3 procent. Tot blijdschap van het bestuur droeg de vorig jaar aangekochte direct marketing-verzekeraar JC Penney al direct voor 132 miljoen euro bij aan de winst (voor belastingen). Het concern haalt ruim de helft van zijn winst uit traditionele levensverzekeringen.
Door het gure economische klimaat stegen de premie-inkomsten slechts met 4 procent tot 21,57 miljard euro. Bij de beleggingsinkomsten (provisies uit aandelentransacties) moest het concern genoegen nemen met een toename van 3 procent tot 9,93 miljard euro.
„Onze strategie werkt in goede tijden en heeft haar waarde ook bewezen in slechte tijden”, aldus Storm. Aegon voert via uiteenlopende distributiekanalen een ”multimerkenbeleid”, wat wil zeggen dat voortdurend nieuwe financiële producten in de markt worden gezet. Storm constateerde dat consumenten door de „veranderlijke financiële markten” weer belangstelling tonen voor traditionele spaarproducten. Geen probleem, zolang het concern hen maar „kwaliteit, kwaliteit, kwaliteit” weet te bieden.
Aegon heeft nog 300 miljoen dollar (260 miljoen euro) in reserve voor mogelijke Enron-gerelateerde verliezen. Storm zei dat Aegon duchtig zelfonderzoek had gedaan of de blootstelling aan risico, gezien het financieringsbedrag in het noodlijdende Amerikaanse energiebedrijf, niet al vooraf als te hoog had kunnen worden ingeschat. „We zullen eens kijken of we de ”exposure” nog lager maken.”
Op de internationale markt richt Aegon dit jaar zijn pijlen op China (een joint venture met een verzekeraar), Taiwan, Japan en India. Storm: „Wij voeren een selectief overnamebeleid, dat bij voorkeur is gericht op landen waar Aegon al actief is.” Het bedrijf heeft vaste plannen de vleugels in het Verre Oosten verder uit te slaan.
In tegenstelling tot ABN Amro en ING durft Aegon wel een inschatting over de winst te maken. Zonder aan „koffiedik kijken” te doen, sprak Storm de verwachting uit dat Aegon, „onder voorbehoud van onvoorziene omstandigheden”, over het jaar 2002 een nettowinst zal behalen die „ten minste gelijk” is aan die over het afgelopen jaar.
„Niemand weet hoe de financiële situatie zich zal ontwikkelen. Maar wij hebben een positieve verwachting van de onderliggende groei van onze kernactiviteiten.” Aegon zal dit resultaat moeten zien te behalen zonder incidentele baten zoals de verkoop van Seguros Banamex aan het Amerikaanse Citigroup in Mexico.