NS mag niet schrappen in dienstregeling
De bezuinigingen op de dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen over 2005 gaan niet door. Het spoorwegboekje ziet er volgend jaar hetzelfde uit als dit jaar, liet de NS dinsdag weten. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat en reizigersorganisaties stemden niet in met een uitgeklede dienstregeling.
Volgend jaar blijft het station Dalen op de lijn Zwolle–Emmen open en blijft de stoptrein tussen Gouda Goverwelle en Utrecht rijden. Verder zullen sneltreinen in 2005 ook ’s avonds Heiloo en Castricum aandoen. Nu stoppen die treinen daar alleen overdag.
De NS schrapt niet verder in de avonddienstregeling. „Het is makkelijk voor de reizigers, de dienstregeling ziet er volgend jaar praktisch hetzelfde uit als in 2004", aldus een woordvoerder van de spoorwegen.
De Nederlandse Spoorwegen wilden de dienstregeling wijzigen om zo de punctualiteit, de mate waarin treinen op tijd rijden, te verhogen. „Maar we kunnen de punctualiteit ook op andere manieren verbeteren", zegt de woordvoerder, zonder details te geven. Dagelijks rijden er ongeveer 5000 treinen over het Nederlandse spoor. De tijden van die treinen sluiten nauw op elkaar aan.
Omwonenden van het station Gouda Goverwelle zamelden de afgelopen tijd handtekeningen in om hun stoptrein te behouden. Verkeer en Waterstaat weigerde de sluiting van station Dalen in 2005 om procedurele redenen. De NS had verzuimd daar op tijd een aanvraag voor te doen. De NS kan niet zeggen of de afgeblazen wijzigingen in de dienstregeling worden doorgeschoven naar 2006.