Sterke winstdaling Kraft Foods
Kraft Foods, de grootste voedingsmiddelenproducent van Noord–Amerika, heeft een moeilijk kwartaal achter de rug. Hogere grondstofprijzen en marketinguitgaven deden de winst met meer dan een kwart dalen.
Het concern maakte maandag bij de publicatie van zijn kwartaalcijfers bovendien melding van een hevige prijzenslag in Europa. En in de Verenigde Staten verslechterden de resultaten omdat steeds meer Amerikanen naar gezondere voeding grijpen, een trend waarin Kraft pas sinds februari dit jaar een toonaangevende rol probeert te spelen.
De nettowinst zakte van 949 miljoen tot 698 miljoen dollar. De omzet steeg wel, met bijna 5 procent tot 8,2 miljard dollar, maar dit was te danken aan overnames, gunstige wisselkoersverhoudingen en forse prijsverhogingen bij zijn kaasproducten. De prijsverhogingen compenseerden maar voor de helft de 70 procent die Kraft meer moest betalen voor de zuivel die het in zijn producten verwerkt.
De Amerikaanse problemen waren bij analisten bekend, maar dat de internationale activiteiten zwak presteerden, kwam onverwacht. In Nederland brengt Kraft onder meer Milka–chocolade en Philadelphia–smeerkaas op de markt.