Autobouwer Volvo voelt handelsoorlog
De Zweedse autofabrikant Volvo heeft in het derde kwartaal een aanzienlijk lagere winst in de boeken gezet. Het resultaat had onder meer te lijden onder de hogere importtarieven als gevolg van de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China.
De operationele winst (ebit) halveerde in de afgelopen verslagperiode tot 1,8 miljard Zweedse kroon, omgerekend zo’n 173,4 miljoen euro. Het nettoresultaat daalde met meer dan 50 procent tot 1,1 miljard kroon. Behalve door de handelsbarrières die de VS en China elkaar opleggen, daalde de winst ook door gestegen uitgaven aan de lancering van nieuwe producten. Zo steekt Volvo, evenals veel branchegenoten, veel geld in technologie voor autonoom rijdende auto’s.
Volvo, dat in handen is van het Chinese Geely, voerde zijn omzet wel op. De opbrengsten stegen op jaarbasis een kleine 18 procent tot 56,8 miljard Zweedse kroon. Het concern verkocht in de afgelopen verslagperiode 154.914 auto’s. Dat waren er een jaar eerder nog 135.831.