Peijs gelooft niet in geld bedrijfsleven voor tolwegen
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat gelooft er niet in dat het bedrijfsleven meebetaalt aan de aanleg van wegen, spoorlijnen en tunnels. „Ik heb nooit geloofd dat het bedrijfsleven bereid is miljarden op tafel te leggen.”
Dit zegt de minister zaterdag in een interview met de Volkskrant. Ze vindt het te mooi om waar te zijn, dat het bedrijfsleven daarvoor wel geld zou betalen. Dat de overheid geld leent bij de ondernemingen ziet Peijs ook niet zitten.
„Het bedrijfsleven heeft al heel vaak geld aangeboden. Als puntje bij paaltje komt, krabbelt men terug. Tot nu toe heb ik nog niemand aan de deur gehad met een concreet aanbod”, aldus Peijs.
Voorzitter J. Schraven van ondernemersorganisatie VNO–NCW is „verbaasd” over de uitlatingen van Peijs. Volgens hem zijn vooral banken, bouwbedrijven en enkele technische adviesbureaus „zeker wel bereid mee te financieren”. Hij zegt dat die bedrijven met vertegenwoordigers van het ministerie van Verkeer en Waterstaat spreken over de mogelijkheden hiervoor.
Volgens een woordvoerster van Peijs gaan die gesprekken gewoon door. „Die zijn juist heel interessant.” In een brief aan de Tweede Kamer van begin juli schrijft de minister dat zij met VNO–NCW de afspraak heeft gemaakt dat zij de mogelijkheden zal onderzoeken voor de cofinanciering met bedrijven van de Tweede Coentunnel, de A4 door Midden Delfland en de A15 naar de Maasvlakte.
Een maand geleden stelde C. Oudshoorn, hoofd Economische Zaken bij VNO–NCW, dat het bedrijfsleven bereid is de komende jaren 15 miljard euro te investeren in de uitbreiding van het wegennet.
„Dat betekent een verruiming van de wegencapaciteit met 10 procent, ofwel 1000 tot 1500 kilometer erbij”, aldus Oudshoorn toen. VNO–NCW deed het voorstel in het Memorandum Mobiliteitsbeleid. De belangenorganisatie stelt daarin voor dat het bedrijfsleven wegen aanlegt, betaalt en onderhoudt. Als de wegen klaar zijn, betaalt de overheid voor het gebruik.
VNO–NCW denkt dat mensen wel moeten gaan betalen voor het gebruik van de weg, maar de organisatie wil geen tolwegen. Die leiden er volgens Oudshoorn toe dat weggebruikers gaan omrijden.