Witgoedfabrikant Electrolux ziet omzet weer dalen
Electrolux, ’s werelds grootste witgoedfabrikant, heeft in het tweede kwartaal de omzet en winst verder zien dalen.
De omzet zakte met 4 procent tot 32 miljard Zweedse kroon (3,5 miljard euro), terwijl de nettowinst zelfs met 25 procent duikelde tot 1,2 miljard kroon (130 miljoen euro).
Het Zweedse concern had vooral last van de hoge staalprijzen en kampte met grote problemen bij zijn stofzuigerdivisie in de Verenigde Staten. Kostenbesparingen na een eerder doorgevoerde reorganisatie en een licht aangetrokken vraag leverden te weinig op om deze negatieve factoren te compenseren.
Electrolux waarschuwde vrijdag dat de resultaten verder onder druk komen te staan door de gestegen staalprijzen. In het afgelopen kwartaal had het al te maken met hogere marketing- en ontwikkelingskosten om zijn merken (Electrolux, Frigidaire, AEG, Zanussi) in Noord-Amerika en Europa duidelijker te profileren.