Groei Rotterdamse haven versnelt
De groei van de overslag in de Rotterdamse haven versnelt. In de eerste helft van dit jaar is in de haven 177 miljoen ton goederen overgeslagen, 8 procent meer dan in de eerste helft van 2003. Dat heeft het havenbedrijf Rotterdam donderdag bekendgemaakt.
Vooral de containerbranche doet het goed. De overslag van laadkisten groeide met 13,3 procent. Snelle groeiers zijn verder minerale olieproducten (plus 13,2 procent) en stukgoed (12 procent).
Misschien wel opvallender is dat bijna alle goederensoorten in de Rotterdamse haven in de lift zitten: of het nu agribulk, ersten en schroot, droog en nat massagoed, ruwe aardolie, roll–on/roll–off–vervoer of stukgoed is, ze groeiden allemaal tussen de 5 en 10 procent. Alleen kolen werd (2 procent) minder overgeslagen dan in de eerste helft van vorig jaar.
„Acht procent meer overslag is uniek”, vindt directeur W. Scholten van het havenbedrijf. „Het is ook zelden of nooit voorgekomen dat de groei zo breed gespreid is.”
Over heel 2003 boekte Rotterdam met 328 miljoen ton overslag al een record. Scholten verwacht dat de groei in de tweede helft van dit jaar in hetzelfde tempo doorzet, zodat de overslag op ongeveer 350 miljoen ton uitkomt.
De groeispurt heeft veel te maken met de economische opkomst van China, dat op grote schaal importeert uit Europa. De vraag is zelfs zo groot, dat de Chinezen momenteel tekort aan grondstoffen hebben. „Er is bijvoorbeeld niet genoeg staal om hun wolkenkrabbers te bouwen”, aldus Scholten.
De Chinese havens groeien zo hard dat Rotterdam de positie als grootste haven van de wereld wel eens zou kunnen verliezen aan Shanghai (315,4 miljoen ton in 2003). Directeur Scholten zegt dat niet zo erg te vinden. „Je moet naar de concurrentie tussen Europa en China als geheel kijken. Dan is het belangrijk dat grote industrieën zich hier willen vestigen en investeren.”
Rotterdam maakt zich over de eigen positie niet zoveel zorgen, omdat veel andere havens momenteel tegen hun grenzen aanlopen. Antwerpen verliest wekelijks 10.000 tot 12.000 containers aan de concurrent wegens capaciteitsproblemen. Rotterdam heeft nog ruimte om de ladingstromen op te vangen tot over een paar jaar de Betuwelijn (2006/2007) en de nieuwe Euromax–terminal (2007) op de Maasvlakte worden geopend, zo verzekert Scholten.
De haven heeft ook een belangrijk voordeel met de diepe vaargeul. Veel concurrerende havens kunnen straks de nieuwe generatie containerschepen met 8000 en meer laadkisten niet meer ontvangen, Rotterdam wel. Bovendien volgt nog de aanleg van de Tweede Maasvlakte, waardoor meer havengebied beschikbaar komt.
Volgens Scholten heeft Rotterdam op dit moment wel twee problemen: het is zo druk dat er files op het water en de wegen ontstaan, en havenbedrijven hebben tekort aan personeel. Een bedrijf als ECT groeide met 20 procent, drie keer de verwachting. ECT leidt daarom tussen de 150 en 200 jonge werknemers extra op. Volgens Scholten komen er de volgende vijf jaar in en om de haven nog eens 3000 arbeidsplaatsen vrij, zowel wegens economische groei als vervanging van werknemers die met pensioen gaan.