„Sleepkabel knapte in storm”
Het zeilschip de Kamper kogge -een reconstructie van een handelsschip uit 1336- vertrok op maandag 7 juni voor een reis rond Denemarken. De zogenoemde Ommelandvaart, genoemd naar een middeleeuwse handelsroute, duurt in totaal negen weken. De bemanning houdt voor deze krant wekelijks een scheepsjournaal bij.
„Na een paar heerlijke dagen in het Zweedse Malmö zijn we begin vorige week met de kogge en de Carlot vertrokken richting het Duitse Stralsund.
De wind was gunstig en de Kogge kon al snel eigenhandig op het zeil haar koers bepalen. Omdat het wel erg snel ging, besloten we de nacht door te brengen op het eiland Hidden en pas de volgende dag door te zeilen naar Stralsund. Toch arriveerden we een halve dag eerder in Stralsund dan gepland. We hebben een ’verdekte’ ligplaats gezocht in de haven om zo de volgende dag opnieuw de haven van Stralsund in te varen. Dat was nodig, omdat ons een officieel ontvangst te wachten stond van de burgemeester van Stralsund en van onze eigen burgemeester uit Kampen. De volgende dag kregen we een rondrit door de stad aangeboden. Ons schip is die dag opengesteld voor het publiek.
Na Stralsund zijn we verder gevaren naar Rostock. We vertrokken laat in de avond vanuit Stralsund om de volgende morgen op tijd in Rostock aan te komen voor de officiële ontvangst daar. Maar het weer zat ons niet mee. In de nacht nam de wind toe tot 6 Beaufort en er ontstond een enorme deining. We moesten met onze kogge gesleept worden. Tot overmaat van ramp knapte midden in de nacht een van de sleepkabels.
Na een vermoeiende nacht kwamen we pas rond 14.00 uur aan in Rostock/Warnemünde. De officiële ontvangst viel dus in het water. Gelukkig is dat later toch nog goed gekomen.
De volgende dag zijn we met onze schepen in de haven blijven liggen. Het grote contrast met de hedendaagse schepen bleek erg groot. In deze haven meren grote cruiseschepen en veerboten af. In onze kogge leken we wel een drijvend notendopje.
Die nacht begonnen we de reis van Rostock naar Wismar. Opnieuw hadden we als bemanning een zware nacht. De kogge dook door de golven, omdat er opnieuw een harde wind stond. We liepen dus weer vertraging op en kwamen later dan gepland aan in Wiesmar. In Wiesmar konden we gebruikmaken van de koggewerf van de Poeler kogge. Die kogge is nog in aanbouw, maar ligt al wel in het water.
Onze kogge heeft de afgelopen dagen wederom bewezen dat zwaar weer voor hem gelukkig geen enkel probleem is.”