Binnenland

Krimp postmarkt gecompenseerd door pakketpost

In Nederland zijn vorig jaar opnieuw meer pakketten verstuurd. Het aantal verzonden brieven en kaarten nam in vergelijking met 2016 juist verder af. Volgens de Post- en Pakkettenmonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) werden 420 miljoen pakketjes vervoerd en 2,6 miljard brieven en kaarten.

ANP
3 September 2018 09:52Gewijzigd op 16 November 2020 14:02

Met de bezorging van pakketten en brievenbuspost werd in 2017 ruim 3,2 miljard euro verdiend, waarvan 1,1 miljard euro met brieven, 6 procent minder dan het jaar ervoor. Pakketbedrijven zagen hun omzet juist met 9 procent stijgen naar 2,1 miljard.

Voor consumenten werd de post vorig jaar gemiddeld 8 procent duurder. De klant had in december 2017 voor het eerst keuze uit meerdere aanbieders voor het versturen van brieven en kaarten. Postbedrijf Sandd bood voor het eerst kerstzegels aan. De zakelijke post die de volgende dag bezorgd wordt, werd ook duurder: gemiddeld 5 procent.

Bedrijven zijn verantwoordelijk voor het verzenden van 93 procent van de briefpost. Particulieren verstuurden vorig jaar gemiddeld tien brieven en kaarten, in 2016 waren dat er nog twaalf. PostNL is volgens de ACM veruit de grootste partij.

Dat de groei van de pakkettenmarkt ruime compensatie biedt voor de krimp van de postmarkt, zoals de ACM aangeeft, klopt volgens het postbedrijf niet. „Wij hebben een andere visie op de markt. Het is onjuist, zowel voor bedrijven als voor werknemers in de postsector”, aldus een woordvoerder.

„De cijfers spreken voor zich: PostNL bezorgde vorig jaar 2 miljard brieven en 207 miljoen pakketten. Gebleken is dat het bevorderen van concurrentie in een krimpende markt nadelig uitwerkt voor consumenten en voor de werkgelegenheid in de sector.” Hij pleit voor consolideren in plaats van concurreren in de postmarkt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer