Buitenland

Miljoenen Duitsers trapten in nepwebshops

Nagemaakte webshops zijn een groot probleem in Duitsland. Meer dan vier miljoen Duitsers zijn ooit de dupe geworden van nepwebwinkels. Dat blijkt uit een onderzoek van een belangrijke consumentenorganisatie. De studie wordt maandagavond naar buiten gebracht via de omroep ARD.

ANP
27 August 2018 17:21Gewijzigd op 16 November 2020 13:59
beeld ANP
beeld ANP

Nepshops zijn niet van echt te onderscheiden. Ze bieden bijvoorbeeld sportkleding, huishoudelijke artikelen of kleren aan. Maar ze zijn alleen gemaakt om mensen op te lichten. En het gevaar is dat de mensen achter zulke sites steeds professioneler worden. „Het is moeilijk om een nepshop te herkennen, omdat de kwaliteit met de jaren extreem toeneemt. Vroeger kon je ze herkennen aan typefouten, maar dat is niet meer zo. Ze zijn net zo opgebouwd als een normale webshop”, zegt een politiecommissaris tegen de ARD.

Er zouden ten minste 1 miljoen nagemaakte sites online zijn, „maar we gaan ervan uit dat dit slechts het topje van de ijsberg is”, aldus de consumentenorganisatie.

De oplichters gebruiken namen en foto’s van echte personen, die de winkel zogenaamd runnen, om vertrouwen te wekken. Om diezelfde reden zouden ze logo’s van PayPal, Visa en Maestro op de site zetten. Ook een domeinnaam die eindigt op .de, de landcode voor Duitsland, helpt om wantrouwen weg te nemen. De meeste nepshops zijn maar een paar weken online. Ze verdwijnen snel en keren korte tijd later onder een andere naam terug. Vaak kunnen kopers alleen vooruitbetalen.

Ook in Nederland komen nepwebshops voor, maar de Autoriteit Consument en Markt weet niet hoe groot het probleem precies is. De waakhond roept mensen op om verkopers niet zomaar te vertrouwen en om goed te controleren.

Volgens de Consumentenbond zijn er ongeveer 90.000 bonafide webshops in Nederland en zo’n 25.000 tot 35.000 nagemaakte sites. Dat betekent dat ongeveer een op de vier sites onbetrouwbaar is. Mensen kunnen aan een paar dingen zien dat een site niet in orde is, zegt de bond. „Kijk naar de domeinnaam. Vaak kopen criminelen oude domeinnamen op, omdat ze dan hoger in Google komen, maar de naam past niet altijd bij wat ze zeggen te verkopen. Alles wordt met hoge kortingen aangeboden, van 60 tot 70 procent, niets is niet in de aanbieding. Het taalgebruik klopt niet, woorden zijn slecht vertaald in het Nederlands. Er is geen contact mogelijk met het bedrijf. Zulke dingen even checken kan een hoop narigheid schelen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer