Opinie

Column (ds. J. Belder): Bruggenbouwers

In Genua stortte een brug in. Vijftig jaar oud. Niettemin ben ik onder de indruk van de wijze waarop wij met behulp van techniek en technologie de schepping aan ons onderwerpen. Daarmee onderscheiden we ons als Gods beelddrager van andere schepselen. Grondstoffen en krachten die Hij in Zijn schepping heeft gelegd werden ontdekt. Kennis kan echter ook overmoedig maken. Denk aan de toren van Babel, een arrogante demonstratie van leven tegen God in.

ds. J. Belder
22 August 2018 10:05Gewijzigd op 16 November 2020 13:57
„Laat ‘Genua’ een baken in zee zijn. Bezuinig niet op onderhoud van infrastructuur. Ook niet in bruggenrijk Nederland.” beeld ANP, Peter Bakker
„Laat ‘Genua’ een baken in zee zijn. Bezuinig niet op onderhoud van infrastructuur. Ook niet in bruggenrijk Nederland.” beeld ANP, Peter Bakker

„Hoe hoger iemand klimt, des te dieper kan hij vallen”, zei een geslaagde bruggenbouwer. Fundament, structuur en belasting zijn dé aandachtspunten. Fundamenten kunnen wankelen, structuren onvoldoende solide zijn en de belasting door een aanzwellende stroom gebruikers groter dan was voorzien.

Speelde dat bij de brug in Genua, meesterwerk van Riccardo Morandi? Terzijde: de Galecopperbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Utrecht is volgens hetzelfde principe gebouwd, aldus de Volkskrant. Inmiddels staan in het Italiaanse parlement de verhoudingen op scherp. Wie is de schuldige? Er valt politiek te scoren met een ramp. Met het neerstorten van de MH17, vier jaar geleden boven Oekraïne, en met Genua.

Toen in 480 voor Christus een zware storm de brug over de Dardanellen verwoestte, liet de Perzische koning Xerxes de bouwers terstond onthoofden. Je kunt ook lessen trekken uit ongevallen. Dat doen goede architecten. Want bruggen bouwen is en blijft een riskante onderneming. Het is een hele kunst om uit- en inwendige krachten en spanningen in goede banen te leiden, om rekening te houden met extreme weersomstandigheden en terroristische aanslagen. Sommige ontwerpers konden die last niet aan en bezweken onder de angst dat hun ontwerp het zou begeven. Zo stortte in 1970 al tijdens de bouw de Westgate Bridge bij Melbourne in en in 2007 plofte bij Minneapolis een brugdeel van ruim 200 meter in de Mississippi.

Er zijn verwijtbare en niet-verwijtbare fouten. Bouwers en wegbeheerders kunnen er een janboel van maken, maar niet alles is beheersbaar. Een blikseminslag kan een plotselinge heftige trilling veroorzaken. Zou dat geen fatale gevolgen kunnen hebben, zeker als er al sprake was van materiaalvermoeiing en verval?

Laat Genua baken in zee zijn. Bezuinig niet op onderhoud van infrastructuur. Ook niet in bruggenrijk Nederland. De politiek doet beter daar aandacht aan te geven, in plaats van de heer Blok te radbraken wegens schending van een taboe.

Nog iets: de paus siert zich met de titel Pontifex maximus: de grootste bruggenbouwer. Ik weet niet of dat wel helemaal klopt…

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer