Impact nepnieuws op consument nog beperkt
Neem nepnieuws serieus, ook al is de impact daarvan nog beperkt. Dat zeggen de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en het Commissariaat voor de Media (CvdM) na onderzoek.
Nepnieuws of fakenieuws is informatie die niet op waarheid berust. De berichten worden via sociale media verspreid, vaak om de publieke opinie te beïnvloeden.
Volgens beide toezichthouders gaat nu nog goed met de nieuwsmedia in Nederland. De nieuwsvoorziening is divers en kwalitatief goed. Maar er zijn risico’s.
Een daarvan is ‘verschraling van het nieuwsaanbod’ . „De verdere groei van sociale platforms kan ertoe leiden dat traditionele nieuwsaanbieders steeds meer ‘sensatie-content’ plaatsen. Daardoor verschraalt de kwaliteit van het nieuwsaanbod en komt een belangrijke functie van de media voor het bevorderen van de democratie onder druk te staan”, aldus ACM en CvdM.
De toezichthouders zien ook gevaar in wat ze noemen ‘verdunning van de mediasector’ . Ze doelen op de sterke toename van fusies en overnames die onderlinge concurrentie zouden kunnen belemmeren. ACM en CvdM wijzen op het belang van pluriformiteit van de media. „Concurrentie tussen nieuwsaanbieders versterkt de resistentie tegen nepnieuws”, vinden ze.
Beide organisaties hebben enkele acties voorgesteld om ervoor te zorgen dat nepnieuws weinig voet aan de grond krijgt in Nederland. Zo zouden onlineplatforms maatregelen moeten nemen om nepnieuws te filteren, goede informatie beter vindbaar te maken en transparant te zijn over de manier hoe zij nieuws presenteren.