Marktplaats.nl krijgt nieuwe concurrent
De Telegraaf Holding en de Noordelijke Dagblad Combinatie (NDC) gaan samen een advertentiesite op internet ontwikkelen onder de naam Speurders.nl. Deze site gaat na de zomer de lucht in en moet hét alternatief worden voor de populaire vraag- en aanbodsite Marktplaats.nl.
Volgens het Emmeloordse internetbedrijf dat Marktplaats.nl exploiteert, trekken de advertenties op internet dagelijks 520.000 bezoekers. De Telegraaf en NDC (uitgeefster van onder meer Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden) hebben de handen ineengeslagen, omdat beide uitgevers een sterke positie innemen op de landelijke en regionale lezersmarkt. „We willen marktleider worden”, stelde projectleider M. van der Meer van Speurders.nl. Met de investering zijn „meerdere miljoenen euro’s” gemoeid.
Het Telegraaf-concern en NDC zien het aantal advertenties in hun uitgaven teruglopen. „Steeds meer vraag en aanbod gaat tegenwoordig via internet, waar dat vroeger meestal via kleine advertenties in de kranten gebeurde”, zei P. Idema, directeur elektronische media van NDC. „Internet is het superieure medium geworden voor vraag en aanbod. Dat is een onstuitbare beweging”, stelde Van der Meer.
Op Speurders.nl kunnen lezers goederen te koop aanbieden of kijken naar aanbiedingen. De rubrieksadvertenties in de krant komen automatisch op internet terecht. Net als op Marktplaats.nl is dat gratis. „Maar als je je fiets wil laten opvallen tussen alle andere fietsen kun je je advertentie eruit laten springen met een extra kleur of vet lettertype. Dat kost dan wel geld”, lichtte Van der Meer toe.
De stap van De Telegraaf en NDC komt voor Marktplaats.nl niet als een verrassing. „We zijn benaderd om samen te werken, maar hebben ervoor bedankt, omdat we er geen toegevoegde waarde in zagen”, zei directeur F. Crebas. Volgens hem betreden de uitgevers de markt „vijf à zes jaar te laat. Bovendien gooien ze hun eigen glazen in, want rubrieksadvertenties in de krant brengen meer op. Ik wens ze veel succes.”
Van der Meer vindt niet dat De Telegraaf te laat instapt. „De omzet in de krant is nog altijd vele malen hoger dan op internet. En je gaat je eigen melkkoe niet ombrengen.” In dagblad De Telegraaf was de rubriek Speurders vorig jaar goed voor 38 miljoen euro aan omzet, maar de tijd is rijp voor een stevige knokpartij om het marktleiderschap in internetadvertenties, aldus Van der Meer.
Marktplaats.nl boekte vorig jaar 3 miljoen euro winst op een omzet van 6 miljoen. Sinds een halfjaar is het internetbedrijf ook actief in Duitsland, Spanje, Canada en Turkije. Eind 2004 wil Marktplaats.nl ook een plek hebben veroverd op de Franse, Engelse en Belgische markt. Met de buitenlandse investeringen is dit jaar 1 miljoen euro gemoeid.
Op de markt voor vraag en aanbod op internet moeten De Telegraaf en NDC niet alleen opboksen tegen Marktplaats.nl, maar ook tegen eBay. Bij deze eveneens populaire site kan de aanbieder ervoor kiezen zijn goederen te veilen of tegen een vaste prijs te verkopen. Daarnaast zijn er nog andere, kleinere partijen actief.