Nederland volop bezig met militaire „snelweg”
Om militaire transporten soepel door Europa te laten bewegen, moet er nog veel gebeuren. Nu kan het vanwege allerlei papierwerk weken en soms wel maanden duren voordat er toestemming is. Nederland heeft al stappen gezet om sneller groen licht te geven, bijvoorbeeld bij oefeningen in Oost-Europa.
Om er zeker van te zijn dat wegen, sporen en bruggen ‘tankproof’ zijn, trekt het coördinerende ministerie van Defensie op met het ministerie van Infrastructuur en ProRail. De spoorbeheerder, maar ook gemeenten als Rotterdam, worden betrokken bij het sneller vervoeren van gevaarlijke goederen zoals munitie. Voor zaken als btw en douane wordt samengewerkt met Financiën en Justitie.
Het project voor een militaire ‘snelweg’, een Nederlands initiatief dat ook bij de EU loopt, kreeg woensdag in Brussel de zegen van de leiders van de NAVO-landen. Defensie heeft een ‘coördinatiecel’ voor Nederland opgericht en een taskforce die de contacten met de EU en de NAVO verzorgt.
„De verslechterde veiligheidssituatie rond Europa vraagt om een groter reactievermogen. Meer militaire mobiliteit betekent namelijk ook meer afschrikking”, aldus defensieminister Ank Bijleveld.
De 29 NAVO-lidstaten spraken af dat er eind volgend jaar binnen vijf dagen diplomatieke toestemming moet zijn voor militaire transporten. De routes moeten nog dit jaar duidelijk zijn. Elke lidstaat gaat een nationaal plan maken, waardoor grote troepenverplaatsingen in 2024 veel efficiënter moeten verlopen. „Nu nog reizen toeristen makkelijker door Europa dan degenen die hen beschermen, onze militairen. Dat moet echt veranderen”, aldus Bijleveld.
„Dit is een groot Nederlands initiatief dat zeer wordt gewaardeerd binnen de NAVO”, zei premier Rutte. Het betreft de EU, de NAVO en de samenwerking tussen beide organisaties, aldus de premier. „Het raakt aan de harde infrastructuur en allerlei juridische en praktische vragen.”