Jubileumdag MAF in Teuge vol avonturen
Vliegtuigjes vliegen af en aan op vliegveld Teuge. Propellers ronken. In de verte cirkelen geruisloos twee zweefvliegtuigjes. Dichterbij, boven een weiland, tekenen zich kleurrijke stipjes af tegen een strakblauwe lucht. „Parachutespringers!” roept een jochie van een jaar of acht enthousiast.
Het is gezellig druk zaterdag op vliegveld Teuge, bij Apeldoorn. Ruim 3000 mensen hebben zich aangemeld voor de jubileumdag van Stichting Mission Aviation Fellowship (MAF). De organisatie zet zich met 130 vliegtuigen en communicatiemiddelen in voor hulpverlening en evangelisatie onder mensen in afgelegen gebieden.
„Daarnaast verwachten we dat er nog zo’n 2000 mensen komen die geen ticket hebben besteld. Zij kunnen, als het niet te druk is, ook naar binnen”, aldus voorlichter Teije Brandsma, die betrokken is bij de organisatie van de feestelijke dag. „We vinden het mooi om te zien dat er een breed publiek is. Zo zijn er veel gezinnen met kinderen gekomen.”
Een jongen van een jaar of acht wil zijn ouders al meetrekken richting de startbaan. „Kijk, papa! Parachutespringers!” roept hij, wijzend naar stipjes in de blauwe lucht. „Ja jongen, straks gaan we daar kijken”, zegt zijn vader. „Eerst gaan we naar een lezing.”
Lezingen
Naast de markt met kraampjes en catering, is er een programma met lezingen en seminars georganiseerd. Medewerkers van de MAF delen hun ervaringen met het publiek. Bijvoorbeeld piloot Jan Zwart, die zijn lezing de titel ”Avonturen in Zuid-Amerika” heeft gegeven.
„Toen ik in Zuid-Amerika kwam, moest ik de Spaanse taal leren. Het spreken met de bevolking was erg lastig”, vertelt Zwart. „We maakten spannende dingen mee. Bijvoorbeeld toen we passagiers met ‘zakmessen’ in ons vliegtuigje hadden zitten. Dat waren niet van die kleine dingen als bij ons, maar grote kapmessen.” Zwart spreidt zijn armen uit. „Zó groot ongeveer. Daar gebeuren regelmatig ongelukken mee.”
De piloot vertelt hoe hij ontdekte dat zijn gasten erop uit waren om marihuana, een soort wiet, te oogsten. „We werden gewaarschuwd dat we voorzichtig moesten zijn met deze kerels. Anders zouden we in de problemen kunnen komen met de ‘maf-fia’.” Het publiek lacht om de woordspeling. Daarna vervolgt Zwart zijn verhaal: „We hebben deze mensen een Spaanse versie van het Nieuwe Testament gegeven. Daarna zagen we hen al snel niet meer. Ja, zulke dingen gebeuren ook in ons werk.”
Vliegschool
In de Vliegschool, die vanwege de gelegenheid is omgedoopt tot ”Mission Hangaar”, legt piloot Henk ten Cate uit hoe een vliegtuig werkt. Ook hier is de zaal goedgevuld. Op de voorste rij zitten jongens en meisjes, vergezeld van enkele opa’s en oma’s. De jeugdige bezoekers hangen aan zijn lippen als Ten Cate met een modelvliegtuig in zijn hand laat zien hoe een vliegtuig opstijgt.
„Kijk, als je zó beweegt en de vleugels laat draaien, stijgt hij ineens veel sneller op.” De piloten achter in de zaal, die bij de rondvluchten in actie komen, krijgen met een knipoog de opdracht „om goed op te letten hoe het allemaal ook alweer werkt.”
Op het terrein van Teuge Airport staan verschillende vliegtuigjes geparkeerd. Een van de toestellen oogt wat gedateerd en klein, maar de Mooney kan toch een topsnelheid van 300 kilometer per uur bereiken.
Medeorganisator Brandsma vindt de jubileumdag „geslaagd.” De opkomst en de activiteiten van de MAF zijn een teken dat de organisatie goed draait. Toch wordt iedere bezoeker er bij binnenkomst en vertrek op gewezen dat het uiteindelijk niet het werk van medewerkers, vrijwilligers en achterban is dat ervoor zorgt dat de organisatie van de MAF in de lucht blijft. „Bidden is de motor van ons werk”, staat in grote letters op de gebedsmuur bij de aanmeldingstafel. „Wij weten ons in ons werk dagelijks gedragen door gebed”, vermeldt het programmaboekje voor de bezoekers. Daarom mag iedereen die wil, een briefje met gebedspunten vanaf de muur meenemen naar huis.