Lespakket RD: Prinsjesdag levensecht in de klas
Kinderen die dit najaar met het lespakket Prinsjesdag4Kids aan de slag gaan, maken Prinsjesdag mee alsof ze erbij zijn. Een RD-verslaggever neemt hen mee. In vlogjes. „Die vlogs zijn levensecht; heel aansprekend”, zegt adjunct-directeur M. Wijland van de reformatorische Petrus Datheenschool in Rotterdam. „Ze vormen heel mooi een verbindende schakel tussen de verschillende onderdelen van het pakket.”
Het Reformatorisch Dagblad presenteert het lespakket voor de tweede keer. Het is ontwikkeld door onderwijsbureau Edu-Sign in Sliedrecht en verving vorig jaar de lesbrief Prinsjesdagbode die het RD tientallen jaren uitbracht. Die gebruikte de Datheenschool ook al. Het pakket biedt echter meer. „Met het materiaal uit het lespakket kun je de kinderen veel bijbrengen”, zegt Wijland. „Er zit meer dan veertig bladzijden aan leesmateriaal bij, dus daaruit moet je als leerkracht wel een keuze maken.”
Verkiezingen
Het pakket is bestemd voor de bovenbouw van de basisschool en beslaat vier dagdelen. Het werken ermee was op de Datheenschool vorig jaar voor de leerlingen een feest van herkenning. „Zij waren al in Den Haag geweest”, zegt de adjunct-directeur. „Wij hebben combinatieklassen 6/7, of 7/8. We gaan om de drie jaar met de bovenbouw op Prinsjesdag naar Den Haag, zodat alle kinderen er een keer geweest zijn. Met de trein is dat vanaf Rotterdam goed te doen. Meestal ga ik zelf eerst even in Den Haag kijken, zodat ik de sluiproutes ken. We staan altijd tegenover Paleis Noordeinde.”
Het lespakket van het RD is volgens Wijland gemakkelijk in het lesprogramma in te passen. „Bepaalde onderdelen kun je als vervanging van de lessen taal of geschiedenis zien. In groep 8 organiseren we elk jaar verkiezingen voor Petrus Datheenland. Dan haak je in op wat we rond Prinsjesdag hebben gezien en geleerd.”
Ook Nelleke Peters, leerkracht aan de Koningin Wilhelminaschool in Hendrik-Ido-Ambacht, gaat het lespakket weer gebruiken. „De kinderen in groep 8 reageerden positief. We gaan elk jaar met de hoogste groep op Prinsjesdag naar Den Haag en het pakket bood daarop een goede voorbereiding. Leuk dat allerlei zaken rond Prinsjesdag aan bod komen; ook de voorbereidingen van de politie en de Koninklijke Stallen.”
Kabinetsvergadering
De werkvormen zijn „leuk en afwisselend”, zegt Peters. „De route wordt aan de hand van een plattegrond en foto’s verkend. Er is een Binnenhofspel, waarbij de kinderen op speelse wijze allerlei woorden en begrippen gebruiken, zoals perskaart, wekelijkse vergadering in de Trêveszaal, debat en de fontein op het Binnenhof.
De meeste opdrachten worden in een leerdagboek gemaakt. „In de week van Prinsjesdag kun je daar iedere dag een tijd mee werken. Ook de begroting komt aan bod. De kinderen leren over het werk van de verschillende ministeries en het geld dat er nodig is.
De oppositiepartijen krijgen eveneens aandacht. Wat zouden zij van de Troonrede vinden? Debatteren is ook onderdeel van de lessen. De kinderen schrijven een eigen troonrede. En een nieuwsbericht over Prinsjesdag. Ze kunnen een opdracht maken die bij hun belangstelling past; het ene kind deed het vorig jaar over de koets, het andere over de jurk van koningin Máxima.”