Binnenland

Treinbotsing door negeren rood sein

De treinbotsing tussen een dubbeldekstrein en een intercity in mei op het Centraal Station in Amsterdam is veroorzaakt doordat de machinist van de dubbeldekstrein door een rood sein reed. Dat heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) maandag gemeld.

ANP
6 July 2004 09:52Gewijzigd op 14 November 2020 01:23

De IVW publiceerde maandag het rapport naar aanleiding van het ongeval waarbij twintig treinreizigers gewond raakten. Volgens de IVW is de hoofdoorzaak van het ongeluk het door rood rijden van de machinist. Volgens het rapport zijn er diverse oorzaken waarom de machinist door het rode sein reed.

Zo zette de treindienstleider de machinist onbedoeld op het verkeerde been door hem toestemming voor vertrek te geven. Kort daarna stond het daaropvolgende sein op rood om de intercitytrein doorgang te bieden. Verder blijken de seinen op een manier geplaatst die tot verwarring kan leiden bij machinisten.

Het rapport bevestigt eerdere berichten dat de Automatische Trein Beïnvloeding van de Eerste Generatie (ATB-EG), die op het Centraal Station in Amsterdam is geïnstalleerd, niet heeft kunnen voorkomen dat de trein door het rode sein reed.

De IVW neemt de resultaten uit het rapport mee in de werkgroep die zich buigt over het stijgende aantal treinen dat door het rode sein rijdt. In maart werd deze werkgroep op aandringen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat opgericht. Volgens het jaarbericht 2003 van de IVW steeg het aantal door rood sein passerende treinen in tien jaar tijd van 150 naar 280 per jaar.

Die werkgroep, waarin ProRail, de verkeersleiding, de IVW, de NS en het ministerie vertegenwoordigd zijn, heeft na onderzoek een lijst van ongeveer 400 „risicovolle punten” opgesteld. Voor elk punt waar de treinen gemakkelijker door rood zouden kunnen rijden, wordt nu naar een praktische oplossing gezocht. Minister Peijs van Verkeer heeft de Kamer afgelopen voorjaar al beloofd 40 miljoen euro extra uit te trekken voor de aanpak van die risicovolle spoorvakken.

Verder zal minister Peijs na de zomer haar nota ”Railveiligheid” presenteren, waarin volgens een woordvoerster van het ministerie de plannen voor de verbetering van de veiligheid op het spoor uiteengezet worden.

De IVW doet naar aanleiding van het onderzoek een nadere inspectie om te bepalen of machinisten voldoende op de hoogte zijn van plaatselijke bijzonderheden. Zo heeft de machinist van de rangerende dubbeldekstrein volgens het onderzoek het tweede seinlicht, dat op rood stond, nooit gezien.

In mei concludeerde de Raad voor de Transportveiligheid al dat de rangerende dubbeldekstrein door het rode sein was gereden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer