HGJB sluit 2017 af met positief resultaat
De Hervormd-Gereformeerde Jeugdbond (HGJB) heeft het jaar 2017 afgesloten met een positief resultaat van ruim 9500 euro. De inkomsten uit particuliere giften stegen, terwijl er minder geld binnenkwam van kerkelijke gemeenten.
Dat blijkt uit het jaarverslag dat de HGJB woensdag openbaar maakte. Het verslag wordt donderdagavond gepresenteerd aan de leden tijdens een algemene vergadering in Woerden.
De jeugdbond werd het afgelopen jaar geleid door interim-directeur Gert-Jan Baan. Afgelopen april werd Jan Kranendonk uit Wekerom benoemd tot nieuwe vaste directeur van de organisatie.
De HGJB sloot het jaar af met een positief resultaat van 9545 euro. Dat is fors lager dan in 2016, toen het resultaat nog ruim anderhalve ton bedroeg. Daar staat tegenover dat de inkomsten uit eigen fondsenwerving, exclusief de opbrengsten van een diaconaal project, stabiel bleven. Bovendien is het resultaat positiever dan verwacht; in de begroting voor 2017 was nog rekening gehouden met een verlies van bijna een ton.
Het aantal giften van particulieren steeg het afgelopen jaar licht, met 5 procent. Het aantal giften van kerkelijke gemeenten nam echter af, net als in de jaren daarvoor. In totaal kwamen er 8 procent minder giften van gemeenten binnen dan in 2016.
Volgens het jaarverslag heeft de HGJB het afgelopen jaar „extra ingezet op persoonlijk relatiebeheer.” Daar wil de organisatie in de toekomst mee doorgaan, ondanks dat de nieuwe aanpak de dalende trend nog niet heeft kunnen keren. „Op deze manier kan er geïnventariseerd worden op welke wijze gemeenten specifiek kunnen bijdragen aan de HGJB. Dit kan bijvoorbeeld door te investeren in een specifiek project.”
Catechisatiewerk
Gemeenten worden benaderd om de HGJB op het collecterooster te zetten en om lid te worden van de jeugdbond. Het aantal gemeenten dat aangesloten is bij de HGJB daalde in 2017 van 187 naar 181.
In het catechisatiewerk zijn positieve resultaten geboekt. Zo werden er ruim 5400 boekjes verkocht van de catechisatiemethode ”Leer & leef”. Die verkoop „overtrof de verwachtingen.”
De verkoop van materiaal in de vorm van mappen voor de vakantiebijbelweek, waarmee landelijk 35.000 kinderen werden bereikt, nam met ruim een kwart toe. Ook waren er na een jarenlange daling voor het eerst weer meer jongeren die deelnamen aan de HGJB-vakanties.