Economie

Detailhandel zet meer om

De detailhandel heeft in maart 1,5 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het verkoopvolume was bijna 2 procent hoger.

ANP
16 May 2018 06:42Gewijzigd op 16 November 2020 13:18

In de foodsector groeide de omzet met ruim 1 procent. De omzetgroei is volledig toe te schrijven aan de supermarkten. De omzet van de speciaalzaken kromp. Ook het verkoopvolume was bij de supermarkten hoger en bij de speciaalzaken lager dan een jaar eerder.

De omzet in de non-foodsector kromp met bijna 1 procent, aldus het statistiekbureau. De winkels in doe-het-zelfartikelen, waaronder ook de keukenwinkels en bouwmarkten, kampten voor de tweede opeenvolgende maand met een omzetverlies. Ook de omzet van de kledingwinkels, de winkels in recreatie-artikelen en de winkels in schoenen en lederwaren was lager dan een jaar eerder.

Maar winkels in meubels en woninginrichting noteerden de grootste omzetstijging terwijl ook de omzet van de winkels in consumentenelektronica en witgoed groeide.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in maart, zo merkt het statistiekbureau op. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel bijna 4 procent hoger dan in maart 2017.

De online omzet lag in maart ruim 23 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten bijna 20 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, zogeheten multi-channelers, groeide met ruim 29 procent.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer