Kabinet: Privatisering Schiphol toegestaan
De langverwachte privatisering van Schiphol kan doorgaan. Om aan de bezwaren van met name het CDA tegemoet te komen, hebben de meest betrokken bewindslieden een compromis daarover uitgewerkt. Het kabinet zal daar vandaag naar verwachting mee instemmen.
Het Rijk heeft momenteel een belang van 75,8 procent in Schiphol. De VVD, die zich beroept op het regeerakkoord, is er voorstander van om dat (gedeeltelijk) te verkopen. Vooral de CDA-bewindslieden hadden echter bedenkingen tegen een snelle privatisering vanwege de risico’s voor het milieu, de werkgelegenheid en de dienstverlening op de luchthaven.
Staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken heeft nu samen met haar collega Schultz van Haegen van Verkeer een compromis uitgedokterd. De Raad voor Verkeer en Waterstaat zal een onderzoek gaan uitvoeren naar de wijze waarop de publieke belangen zijn gewaarborgd. De raad, de belangrijkste adviseur van verkeersminister Peijs, moet kijken of voldoende rekening wordt gehouden met de mainportfunctie van Schiphol en met het milieu.
Daarmee wordt ook tegemoetgekomen aan de Tweede-Kamerfracties van CDA en D66, die aarzelingen hebben over de beursgang. Het CDA is bang dat Schiphol in het buitenland onverstandige investeringen doet en de verliezen afwentelt op de Nederlandse reiziger. De christen-democraten vrezen verder dat milieunormen bij een privaat bedrijf moeilijker zijn te handhaven. De Kamer zal het advies van de raad, dat in september klaar is, kort daarna bespreken, aldus CDA-bronnen.
CDA-kamerlid Van Hijum is „gelukkig” met het onderzoek van de Raad voor Verkeer en Waterstaat. Gezien zijn eerdere publicaties over marktwerking vertrouwt hij erop dat de raad „kritisch zal gaan kijken of de publieke belangen goed zijn gewaarborgd.” Van der Ham (D66) vindt het „uitstekend” dat de raad zich daarover buigt. Zijn partij heeft geen haast met de privatisering van de luchthaven. Belangrijk is vooral dat dat op een economisch gunstig moment plaatsvindt, stelt Van der Ham.